lördag, oktober 11, 2008

Vem gråter över Jörg Haider?


Troligen hans familj. Och hans partikamrater. Men resten, nä, vi gråter inte en skvätt. Kanske kommer en del att uttala sig lite hycklande att det är beklagligt att ett människoliv ska försvinna så snabbt, och att alla har rätt till bättring - men det är också samma människor som inte ägnar världens krigszoner en enda tanke.

Högerpolitikern och troliga nazisten Jörg Haider har allså avlidit i en bilolycka. Det kommer säkert finnas paranoida nationalister och nazzar som kommer att påstå att det var mord eller nåt sånt trams! Karln förlorade kontrollen över bilen och dog. Synd för honom, bra för omvärlden.

Nä, jag är ingen hycklare. Jag kan inte säga att jag är glad över att en människa har dött (det är så många som dör hela tiden ändå), men jag är absolut inte ledsen. En värld utan Jörg är en bra värld tror jag. Men visst blir jag oroad. Det kan bildas ett martyrskap runt denna snekörare, han kan glorifieras och användas som "inspiration" till andra neo-nazister, nationalister och rassar. Jag undrar om man gråter hos Sverigedemokraterna idag? Kanske. Han var nog deras stil. Nationdemokraterna bryr sig inte, för dem var han nog en riktig mes.

För lite offentligt heilande helt enkelt.

På något makabert sätt var det en bra start på dagen, så det ska jag fira med att ta det riktigt lugnt och njuta av de vackra höstfärgerna.

Edit: 15:04, jepp... som jag trodde så börjar det dyka upp wackos som tror att Jörg blev mördad. Haha. Folk är förutsägbara. Sedan finns det de vanliga smyg-nazzarna som gråter över hans död, men varför skulle jag länka till såna puckon? De är inte ens roliga, bara tragiska.