måndag, november 17, 2008

Alla dyrkar McKee


Utom jag, eftersom han för mig är representanten för mainstream-film. För det där trista, det där som inte överraskar och det där som helt enkelt gör en likgiltigt. Robert McKee är manusdoktor och de flesta inom filmbranschen i Sverige jag känner dyrkar honom. Skulle kunna kyssa hans håriga rumpa eftersom han är så genialisk. Vette fan om han lyckats nå fram så väl egentligen. Alla som yrat om hur bra han är har uppenbarligen inte lyckats få fram ett enda vettigt manus. De följer reglerna, analyserar karaktärer och följer det där trista upplägget.

Vad blev det då? Ja, jag har inte sett ett vettigt svenskt manus på... 20-30 år. Och då är det mesta skrivet av sektledaren McKees följeslagare. Varför är ni inte så briljanta då? Ni mer eller mindre har sex med hans böcker, men klarar inte av att skriva en ordentlig dialog? Ni skapar klumpiga och korkade svenska filmer som antingen bara Statoil-Bönder eller SFI-tanter kan se något gott i. Jag säger inte att jag är något geni på manus, men å andra sidan följer jag ingen manusguru heller. Jag skriver på känn, och för att det är rolig. Det kan inget matematiskt manusupplägg ta ifrån mig. Finns det ingen svensk som kan bevisa att han/hon kan skriva ett bra manus?