söndag, november 23, 2008

Anslagstavlans vackra budskap

Jag gillar att titta på anslagstavlor. Det är som en liten ofarlig drog för mig. Först och främst tycker jag det ger en bra inblick i områdets själ. Man får veta allt som går att veta om vilka kulturformer, sporter och politiska tilldragelser som utspelar sig i samhället eller i kvarteret.

Dessutom får man alltid en inblick i hur ambitiösa människor är på att producera sina budskap. Här har vi en typisk anslagstavla, hittades i närheten av Teatergrillen i Märsta.



Jag gillar rörigheten - även om den nu känns rörigare bara för att jag tog en bild lite närmare. Det fanns tre affisher som stack ut, här den första:



"Sopplunch i adventstid" - det är faktiskt helt klart den snyggaste på tavlan, även om den automatiskt blivit snyggare eftersom personerna som gjort den inte använt sig av vattenfast färg. Istället bygger den på ensamheten runt högtiderna och de soppluncher som kan tänkas bota detta till en viss del.



Här har vi en affish som andas missanpassad kreativitet. Men man har försökt i alla fall. Det gamla knepet med olika typsnitt och olika storlekar är alltid ett bra sätt att få något att bli rörigt och fult, men de tillhörande bårdarna (heter det väl?) som utlovar "DANS" och "VÄLKOMNA TILL TUNA GILLE" är en nice touch. Vad betyder egentligen "2 moderna, 1 gammal"? Är det så att musiken växlas mellan två moderna och en gammal, eller är det en syftning till medlemmarna i Samzons Orkester (det ska ha cred för att de placerade "z" i mitten istället för på slutet förresten)? Här är Samzons officiella sida förresten.



Här har vi en affisch som är så osexig att man på flera mils avstånd ser att den är socialdemokratisk. Missförstå mig rätt nu, min politiska läggning är själv sosse, men ingen kan anklaga sossarna för att skämma bort sina väljare med fräsig design och en massa trams. Vilket naturligtvis är helt rätt. Bara rubriken "Kom och lyssna på Inger Roos (S) Hälso- och sjukvårdslandstingsråd" gör att man känner sig extra lockad. Men å andra sidan är Märsta styrt av Socialdemokraterna... så det är en bra anledning för mig att bo kvar här.

Sedan får jag bjuda på den här bonusen, en anslagstavla i Märsta Centrum - som jag sedan tidigare har uttryckt mitt ogillande för. På något sätt så symboliserar detta centrumets själv... och att inget händer där (förutom en enda liten poster där Märsta Kulturförening anordnar en julmarknad).