onsdag, november 12, 2008

Det blev två filmer ikväll...

... men jag tänker inte skriva något längre om någon av dem faktiskt.

Först såg jag The Big Alligator River av Sergio Martino. Jättefin rollista och schyst location, men absolut den svagaste italienska exploitationfilmen jag sett väldigt länge. Det fanns en del snygga scener, och skådisarna var bra, men allt var så absurt ointressant och Sergio hade uppenbarligen noll inspiration när det gällde genreinslagen. Alligator-attackerna var få, blodlösa och när det väl blir lite mer av den varan på slutet så blir det mest rörigt och... trist. Jättetråkigt, då jag verkligen hade velat sett den här filmen under en lång tid. Men man kan inte få allt.

Efter det så blev det i alla fall Indiana Jones och Kristalldödskallens rike - vilket var en ännu bättre film än på bio. Den förnyar inte konceptet ett skit, men det tackar vi och tar emot för - och istället för demoner, gudar och nazister så blir det utomjordingar (eller i alla fall dimensionsjordingar) och kommunister. Den har sina skavanker, men det rör sig om Hollywood-matinée när det är som bäst. Att ta tillbaka Marion Ravenwood var briljant och hon Indiana har en grym kemi. Mutt, Indianas son, var också en positivt överraskning till karaktär. En film man blir glad av, och visst är nog Erich Von Däniken nöjd nu när man använt sig så många av de idéer han gjort till allmängods under åren.

Varför inga separata recensioner? Big Alligator River för att den var så trist och jag skriver av princip inte om trista filmer som jag inte gillar. Indiana Jones förstår ni säkert, då det är en miljard andra bloggare som skrivit sina egna fina recensioner av den. Det behövs knappast en till.

God natt!