måndag, november 17, 2008

För några hundra år sedan hade jag gärna gjort revolt och störtat kungahuset...


Det är jag faktiskt övertygad om. Idag hade det tyvärr inte gått, kanske främst för att jag inte tar för vana att bruka våld - även om jag hävdar att det är nödvändigt ibland - och dels för att jag inte vill sitta tjugo år i fängelse för miljonärs-packets skull. De hade troligtvis fått ett fett brottsofferskadestånd också som de kunde spendera på en ny kaffe-servis eller något annat nödvändigt.

Idag har vi något så primitivt och onödigt som en kungafamilj. Det är person som ärver makt och pengar genom sitt blod. Egentligen är det inget fel med det, felet är väl att det de ärver tillhör oss. Det är skattepengar som betalar deras fortkörningsböter, deras fina middagar, deras buga och bocka-färder världen över. Dessutom förutsätts det att vi ska "nia" dessa personer, att vi ska slicka gruset framför deras fötter och av någon anledning se upp till denna rika, inavalade adelsfamilj som på något makabert sätt anses vara goda förebilder för hur en typisk svensk är.

Nu för tiden är kungahuset som en enormt trist realityshow. Det händer inte ett skit av vikt, förutom att deltagarna faktiskt tror att de ger något till samhället och är personer av vikt. Förespråkare brukar alltid tjafsa om detta att kungen och hans familj är bra representanter för Sverige. Vette fan faktiskt. Hur kan ett gäng miljonärer och överklassgrisar representera ett Sverige där de tillhör en minoritet? På vilket sätt är det svenskt att bo i slott, köra porsche och mysa med andra kungligheter i andra kungliga land? Inte ett skit säger jag. Bortkastade pengar.

Vad ligger kunga-budgeten på nu egentligen? Antagligen är det lätt att ta reda på, men jag orkar inte engagera mig så djupt faktiskt. Troligen är det pengar som skulle kunna användas till något intelligentare. Om nu kungafamiljen är så goa, fina och mysiga så klarar de nog av att försörja sig själv.

Det mest tragiska är väl ändå det svenska folkets fjäskande för deras pajasar. Det ska viftas med flaggor, det ska nigas och bockas, man ska "respektera" deras privatliv (på samma gång som man inkräktar på en stor del av befolkningens privatliv genom bisarra lagar som ger underhållningsindustrin större befogenheter än polisen) och man tjatar i skvallertidning efter skvallertidning om dessa ständigt kommande bröllop som aldrig blir av. Dessutom ska man uppenbarligen kalla kungen för "Kungen" när man pratar med honom. Larvligt.

Alla fjäskar för kungahuset, varesig de vill det eller inte. Sossarna har i alla fall, någonstans djupt begravet i partiporgrammet, att kungahuset ska avskaffas. De borde väcka till liv i det igen - men å andra sidan, när majoriteten av alla dönickar där ute i landet gärna betalar skatt till en enda rik, fet adelsfamilj, så förstår jag att inte ens sossarna vill provocera den dumskalle som sover.