tisdag, november 11, 2008

Gory-Glory Magazine nr 1


Även om jag verkligen inte är någon nostalgiker så är det helt något speciellt att bläddra i en tidning, och nu har jag bläddrat i mitt första fanzine på många år: Gory-Glory Magazine. Första numret givetvis, och trots en del barnsjukdomar, så hoppas jag på att det kommer ut många fler nummer.

Tidningen innehåller främst två saker: recensioner och intervjuer. Recensionerna är av blandat kvalitét, där det största felet är att vissa av dem är lite för korta och ytliga. Jag är förvisso själv en extrem ordbajsare som gillar ord, utvikningar och detaljer, och även gillar att läsa såna texter. De längre texterna i Gory-Glory Magazine är alltid av bättre kvalité och känns mer genomtänkta.

Den andra delen består av en del recensioner från Fantastisk Filmfestival och tre stycken utmärkta intervjuer med Marc Caro, Jean Rollin och Peter Borg. Alla tre är kul och intressanta och ger en del nya inblickar i dessa herrars karriärer. Äntligen får jag till exempel veta vad Rollin tycker om Franco! Dessutom var det underbart med en inblick i hur Peter Borg fick sina filmer gjorda, något som jag undrat över länge. Den mest talföre är nog Marc Caro som ger långa svar på frågorna. Jag hade önskat lite mer festival-mingel, lite mer känna pulsen på tillställningen också - men eftersom jag förutsätter att Gory-Glory är ute med sitt tioende nummer tills nästa festival så blir det fler chanser :)

Detta projekt är beundransvärt och rekommenderas varmt till er som gillar genrefilm. Det finns en hel del barnsjukdomar kvar som kommer att försvinna - speciellt vissa små layout-misstag som jag inte tänker påpeka då jag misstänker att herr redaktör redan har sett dem, och texterna är ojämna. Men jag kommer att köpa varenda nummer, och jag ser fram emot längre och fläskigare recensioner, samma klass och högre på intervjuerna och gärna lite artiklar och liknande om intressanta ämnen. Magnus Carlsson har till exempel i detta nummer rapporterat från Tatto Expo, vilket uppskattades av den här läsaren. Mer sånt!

Vill ni köpa tidningen, vilket ni naturligtvis vill, så finns det mer information på deras officiella sida.