måndag, november 10, 2008

Jag tycker synd om Jörg Haider


Jag kan fortfarande inte beklaga Jörg Haiders död. En del skulle säkert säga att det var karma (bland annat mitt buddistiska ex), men jag vet inte ja. Folk dör helt enkelt. Massor av människor super och kör ihjäl sig i trafiken. Inget onormalt med det egentligen. Jörg var en rasist. En nazist. En högerpopulist som visste hur man skulle lura gemene man (precis som Bert och Ian gjorde med halva svenska befolkningen - den naiva delen kan tillägas), som visste hur man skulle göra reklam för sig själv.

Det som jag dock tycker är synd med det hela är att en femtioåttaårig man inte klarade av att leva sitt liv. Han var tvungen att ha barn och fru, kanske som ett skydd mot moralpaniken där ute, istället för att leva öppet som bög - något som han uppenbarligen var. Det är ett vanligt dilemma i den generationen givetvis, men Jörg borde ha varit kaxigare på den fronten.

Kanske garderobs-syndromet ha något med hans främlingsfientliga åsikter att göra? Ja, absolut. Klarar man inte av att hantera själv, eller vara starkt, så är det lätt att skylla allt elände på någon annan.

Jörg Haider var en bög i garderoben. Han är inte den först nazzen som är bög, och absolut inte den ende nazzen som var tvungen att dölja sitt riktiga jag. Annars skulle han få spö - för det är med våld, hot och trakasserier som nazzar, rasister, sverigedemokrater, nationaldemokrater och andra högerapor använder för att skydda sig från omvärlden.