fredag, november 28, 2008

Recension: Beware Of A Holy Whore (1971)

Efter att ha regisserat ett tiotal långfilmer över en tid på två år så avslutade Fassbinder sin första era med en rejäl satir över filmskapandet, eller kanske mer över filmskaparna. Resultatet blev Beware Of A Holy Whore som skildrar ett gäng skitnödiga filmskapare som som har ångest, dricker sprit och bitchslappar varandra.

Det börjar med en lång sekvens där en av skådespelarna återberättar en tecknad film, och sedan ramlar vi in i en stor hotellfoaje där diverse lösa element sitter, står och går. Vi har den aggressive slusken och produktionsledaren Sascha (Fassbinder), den överkänslige scenografen Fred (Kurt Raab), den sexuellt förvirrade skådespelaren Ricky (Marquard Bohm), produktionsassistenten Korbinian (Ulli Lommel) och den åldrade filmstjärnan Eddie Constantine (Eddie Constantine själv). Alla väntar på Jeff (Lou Castel), den rebelliske och minst sagt humörsvängiga regissören bakom detta senaste mästerverk.

När Jeff kommer är han inte nöjd med något. Filmnegativet är från Spanien, det går inte för sig, lyxvillan de hittat är för sunkig, skådespelarna är för usla, ingen kan lägga kameranrälsen rätt och han vill helst gärna ha sex med Ricky - men liksom Ricky anser han sig själv vara helt och hållet heterosexuell. Eddie Constantine är missnöjd med produktionen då han inte vill döda en kvinna med ett karateslag samt att han anser att regissören är amatörmässig. Samtidigt så verkar alla män lida av sexuell förvirring... och ekonomin är riktigt illa ställd.

Det hela leder upp till två tagningar, på några sekunder var... sedan, hur går det egentligen med filmen?

Fassbinder fokuserar nästan helt på relationerna mellan inspelningarna. Det är garanterat arty, och dialogerna är många och så där banala - men med djup - som bara Fassbinder kan få till det. Det finns en rejäl känsla av experiment och avantgarde över filmen, och historien är fragmentisk och hoppar mellan karaktärer och intriger. Det blir lätt surrealism på flera ställen, om än med en rejäl socialrealistisk touch.

Är Jeff en variant av Fassbinder själv? Troligen, och i så fall så har Fassbinder en fenomenal självdistans. Liksom Fassbinder så är Jeff extremt disciplinerad, bär läderjacka, är uppenbarligen homosexuell men inleder gärna relationer med kvinnor och kan visa en oerhört ömhet när det väl bär och det hållet. Lou Castel är fantastisk som Jeff. Det är en klassisk Fassbinder-produktion med alla hans egna skådespelare. Fulsnygge Marquard Bohm sticker ut som Ricky och Kurt Raab är alltid bra. Eddie Constantine är cool som fan och spelar sig själv med distans och intelligens.

Beware Of A Holy Whore känns nästan som en parodi på tysk arthouse och det kanske är meningen. Det är en bra film, inte den bästa Fassbinder jag sett dock - men när Fassbinder gör en svagare film så är det ändå oftast bättre än det mesta.