fredag, december 12, 2008

Det ringde på dörren sent härom kvällen...


Det ringde på dörren sent härom kvällen. Kanske närmare 21.00. Vi såg på teve, en fantastiskt dokumentär av Richard Stanley, "White Darkness", en existensiell sak om voodoo-kulturen på Haiti. Hade haft den på DVD länge, och nu blev det av att vi så såg den.

Eftersom vi är nyinflyttade så förväntar man sig inte att det ska ringa på dörren. Ja, egentligen, i det Sverige vi bor i så förväntar man sig överhuvudtaget inte att det ska ringa på dörren. När jag precis hade fått lägenhet i Östersund så lämnade jag alltid dörren olåst, men efter att ha fått ett TV-team in i sovrummet tidigt en morgon så förblev dörren låst i fortsättningen.

Tittade ut genom kikögat och se ren rakad man i svart läderjacka, jeans och en portfölj. Så, antingen kunde detta vara ett Jehovas Vittne (de håller till bara ett stenkast härifrån), en Sverigedemokrat eller något annan annan nazze. Jag öppnade och karln talade:

"Tjena, jag heter Tobbe. Vet du vad jag kommer ifrån?"

Jag svarade nekande. Beredd att få en kniv i mig.

"Jag kommer från Radio- och TV-tjänst. Har du TV?"

Jag svarade nekande. Vad annars?

"Det var ovanligt. Funderar du på att skaffa TV?"

Det var ovanligt? Vad har han med det att göra? Han ska inte ha några åsikter alls i ämnet, som den indrivare han egentligen är. Givetvis funderar jag inte på att skaffa TV, så jag jag till honom. Han ger mig ett papper om jag skulle skaffa TV.

"Du vet att det är straffavgift om du missar att anmäla TV-innehav?" eller nåt sånt blaj rapar han ur sig.

"Jajamensan" säger jag och tar honom farväl.

Sedan återgår jag till TV'n och fortsätter att se på sån kvalité som publice service-TV aldrig skulle ha smak nog att köpa in. För det finns alltid "Stjärnorna på slottet" att lägga licensbetalarnas pengar på...