söndag, december 07, 2008

Recension: Halloween III - Season of the Witch (1982)

Det har varit lite trendigt de senaste åren att visa sin uppskattning för Halloween 3. Själv har jag älskat den sedan första gången jag såg den på VHS, och trots vissa logiska luckor så tycker jag fortfarande att det är en höjdarefilm.

Halloween närmar sig och Silver Shamrock, USA's största tillverkare av Halloween-masker satsar hårt på reklamkampanjer i TV och radio. Nästan alla barn verkar vilja ha en av deras tre masker för året: ett kranium, en häxa och en pumpa. Men någon har upptäckt något, och efter att den personen blivit oerhört brutalt mördad i sin sjukhussäng så finner sig doktor Daniel Challis (Tom Atkins) och den mördades dotter, Ellie Grimbridge (Stacey Nelkin) i startgroparna att avslöja en bisarr konspiration.

De blodiga spåren leder vidare till den lilla sömniga staden Santa Mira, där Silver Shamrock har sin fabrik. Företaget startades av irländaren Conal Cochran (Dan O'Herlihy) för en herrans massa år sedan och hela staden är involverad i fabriken. Faktum är att alla lyder Cochran till hundra procent. Han har till och med sett till att det är utegångsförbud efter 18.00 och alla beundrar honom helhjärtat.

Runt det hela verkar det finnas anonyma män i kostymer, med välkammat hår och gråa ansiktsdrag. De finns överallt och givetvis blir paranoian hos Daniel och Ellie större och större. För vad är det egentligen som händer? Vad har Cochran kokat ihop där i Santa Mira? Den som överlever får se...

Hela grejen med Halloween 3 var att John Carpenter och Debra Hill inte ville göra ännu en film med Michael Myers. Men de ställde upp om de kunde få göra en film med Halloween-tema, och gärna en varje år. Tyvärr så köpte varken recensenter eller publik detta, och mycket hade säkert med att titel var minst sagt vilseledande. Men om man bortser från det så har vi en orginell och mycket våldsam film som bygger på ett manus av Nigel Kneal, som sedan blev så arg över våldsamheterna i filmen att han tog bort sitt namn från produktionen. Trist. Men det är mycket av Kneals trademarks i filmen: uråldrig teknologi, ockultism, pseudo-vetenskap och intressanta karaktärer.

På flera ställen har jag läst hur filmskaparna och producenterna velat göra detta till den minst våldsamma filmen i Halloween-serien. På Wikipedia står det till och med:

"Moreover, the frequency of graphic violence and gore is less than that of Halloween II (1981), although scenes that depict the deaths of characters remain intense."

Att den sedan är betydligt, betydligt mer grafisk än Halloween 2 är en annan sak! Själv tycker jag nog att det är en av de mer grafiska filmerna från den här tiden, speciellt när det gäller större filmer. Det är ett brutalt mord där ögonen trycks in och näsbenet rycks ut, ett avslitet huvud, ett ansiktet som blir helt sönderskjutet av laser och en del annat smått och gått. Det är dessutom en rejält nasty scen där en kvinna bli mördad med en borr, även om det inte visas några detaljer. Så visst är den grafisk. Som fan. Välgjord också.

Tommy Lee Wallace regisserat och liksom Rick Rosenthal med Halloween 2 så verkar det finnas en önskan att imitera Carpenters stil. Det fungerar väldigt bra, och Wallace får till rejält med spänning och makabra detaljer med små medel. Dessutom är fotot av Dean Cundey grymt snyggt.

Den har detaljer som är väldigt långsökta och som inte fungerar när man tänker efter. Men det senare är något som jag inte brukar göra när jag ser film, så jag tackar och tar emot för en väldigt fin, våldsam och orginell åttiotalsskräckis.