tisdag, december 02, 2008

Recension: The Lamp (1987)


Jag har egentligen aldrig förstått varje The Lamp är så illa ansedd bland fans av åttiotalsskräck. Eller inte så känd i alla fall. Den bjuder på lite gore, vilda kameraåkningar, monster och dumma, korkade och kåta tonåringar som gör dumma, korkade och kåta saker med varandra.

Flashback till någon gång i början av nittionhundratalet, eller om det är slutet av artonhundratalet och den enda som överlever en massdöd på ett gammalt fartyg är en ung irakisk flicka. Med sig får får hon en magisk lampa och ett mystiskt armsmycke. Vi är tillbaka i nutid, det vill säga ett smaklöst åttiotalet, där tre stycken kriminella tänker råna en mycket gammal kvinna. De bryter sig in i hennes hus, demolerar allt, mördar tanten och det enda de hittar är lampan. Tyvärr gnuggar de på den och de blir en efter en brutalt dödade av en okänd kraft.

Efter att polisen gått igenom brottsplatsen så lämnas en del av bevismaterialet till ett museum där det ska undersökas, och det dröjer inte länge förrän chefens dotter fått på sig den magiska armlänken och blir besatt av kraften. Hon får sina vänner att ställa upp på en natt på museet, där de smyger sig in efter mörkrets inbrott och ska dricka, kopulera och vara allmänt åttiotalsungdomliga i källaren. Men säg den lycka som varar! Två otrevliga ungdomar har smygit ner i källaren också, och det innebär bara fler offer för den onde anden i flaskan! En efter en blir de dödade på fantasifulla sätt. En blir brutalt biten av ormar, en annan ihjälbiten av en indianmumie, flera spetsas och blodet flödar relativt ymnigt under resten av filmen!

Själv tycker jag The Lamp är tokcharmig. Det är sannerligen ingen orginell film, men den verkar ha en helt okey budget bakom sig och bjuder på fina miljöer, överlag bra effekter, hyfsat med blod och gore (och då är den versionen jag sett klippt), snyggt foto och bra drag. Bara att den inte direkt ödslar allt för länge på inledningen är bara positivt, utan det är rätt in i handlingen. Dessutom är den färgglad, något jag gillar med ostiga åttiotalsskräckisar.

Dessutom ÄLSKAR jag inslaget med indian-mumien. Det är en av höjdpunkterna i filmen och riktigt coolt och blodigt. Inget fel på den store monsteranden som flyger efter folk och vrålar, men det är något visst med mumier.

Nu har jag bara sett den på VHS (och det blev min premiärfilm i den nya lägenheten samt den första filmen på VHS jag sett på flera år) och undrar: finns den oklippt i någon bra DVD-utgåva?