måndag, januari 12, 2009

Barndomens ångest-TV!

Jag fick se en del på teve som barn, även om jag egentligen bara minns saker från tidiga tonåren och några få detaljer från när jag var väldigt liten.

En av de största mysterierna var när jag och min far besökte en av hans polare i Västerås. Hans polare hade video och satte in en film som jag blev så rädd för. Jag kommer bara ihåg en sak:

En kvinna i ett tydligt sjuttiotalsvardagsrum. Mycket gult, brunt och orange. Men fint. Det går en trappa upp till andra våningen, och jag har för mig att det var en sådan trappa med en liten balkong innan man kliver in på den andra våningen. Kvinnan hör ett ljud och mörkar sakta närma sig trappan...

Sedan kommer jag inte ihåg nåt mer. Jag blev jätterädd och det slutade med att de visade Badliv (aka By the Sea, 1982) istället för den läskiga filmen. Men jag har alltid velat uppleva den där scenen igen, och varje gång jag ser en Dan Curtis-produktion så känns det som om det ekar så bekant. Så jag misstänker att det var någon av hans produktioner.

Kommer ni ihåg Draugasaga då? Eller "Det Spåkar I TV-Huset" som den fick heta på svensk TV. Det var en isländsk TV-skräckis om ett spöke som går omkring med en stor slägga och dödar folk i och omkring islands TV-hus! Har alltid velat se om den, men verkar vara helt omöjlig att få tag på eller hitta någon information om.

The Holy Grail av svensk TV-produktion verkar annars vara Jonas Cornells Månguden som visades första gången på TV september 1988. Den gick i repris någon gång samma år, men sedan dess är den spårlöst borta. Det är en brutal skräckfilm om någon iklädd en afrikansk mask som dödar folk på - för att vara svensk åttiotals-TV - blodiga sätt. Den skulle jag verkligen vilja se igen, och recensera här på sidan.

Men den stora ångestgrejen var nog Tord Påågs Savannen, en svensk filmatisering av Ray Bradburys ruggiga novell. Börje Ahlstedt, Bibi Andersson, Ingvar Hirdwall och Erland Josephson spelar i denna science fiction-historia som jag sent glömmer. Det handlar om ett hologramrum, eller i alla fall ett rum med TV-väggar. Och det finns möjlighet att det som finns i väggarna faktiskt existerar på riktigt, och i detta fallet är det en savann... med hungriga lejon! Antagligen helt omöjlig att få tag i, men någon gång kanske.

Synd bara att SVT är så extremt ointresserade av att ta hand om sin gamla TV-skatt...