söndag, januari 25, 2009

En stötvåg av nostalgi

På DarkSideDesign så kan man läsa en riktig fläskig och skön text om video- och TV-nostalgi. Jag känner igen mig i väldigt mycket och speciellt detta:

"Det var julen 1983 som kom och ändra mitt sätt att se på vanlig tv. Jag minns inte än idag vad jag fick det året, men jag minns vad jag ville ha. Under jullovet visades den häftigaste serien som jag hittills sett, TV-Piraterna. I en inplastad ”godispåse” som farsan köpt på ICA i Kåge fanns ett klistermärke, ett par 3d glasögon, 3d bilder med någon gris på och lite annat smått och gott. Dessa saker skulle man ha till hands när dessa pirater tog våra tv-apparater i sitt våld. Ted Åström och Mikael Segerström var två av programledarna som guidade oss 70-talister genom en värld av spännande tv. Tv-Piraterna ”tjuvsände” sitt program för första gången på julaftonen och innehöll bland annat en slags bokstavs- och rebustävling med en animerad figur vid namnet Tummen. Med hjälp av brillorna kunde man se en kvinnlig tomte som gick amok på en julgran och ett silverfat med kakor på. Det visades även tecknade filmer av hög kvalitet. 3d filmerna har jag fortfarande bevarade på ett Maxell VHS band. I sista avsnittet på självaste nyårs delades det ut priser till dem som vunnit i tävlingarna. Dessa priser, mina damer och herrar, var inte dåliga. Inte ens tröstpriserna var i närheten av det man själv fick. Det delades ut Intellivision tv-spel, JVC videokameror och massa andra elektriska apparater, jag satt dräglandes framför vår vita Finlux tv."

Läs hela texten här.