fredag, januari 16, 2009

Filmbloggar jag läser

Det blir en hel del bloggar som jag läser nu för tiden och jag vill göra lite reklam för dem. De två recensionsbloggarna som jag hänger på mest är troligtvis Gummimonsterfetischism och Weekend Video, som båda är välskrivna och personliga. Så långt ifrån kommersiellt mjäk-trams som till exempel Bloggywood (som måste ha de sämsta - eller i alla fall tristaste - texterna på hela bloggplaneten).

Det som är bra med Gummimonsterfetischism och Weekend Video är att båda, som mig själv hoppas jag, är extremt envisa på vad som de anser är bra eller rolig film. De utgår inte från vad den masshysteriska forum-industrin påstår, utan utgår från sin egen högst personliga smak. Weekend Video är väl den jag skiljer mig mest från smakmässigt då vissa saker, men långt ifrån alla, clashar totalt. Men jag respekterar alltid en person som respekterar min smak :) Gummimonsterfetishism har ganska liknande smak som mig, även om det finns vissa delade åsikter.

Några nya bloggar som jag börjat läsa är Annals of mamoulian och En lejemorder ser tilbage. Mamoulians blogg är högst personlig, men med intelligenta tillbakablickar (som tack och lov aldrig blir nostaligiska) mot ett filmsamlarliv och en hel del roliga ögonblick gällande författarens morsa. En lejemorder ser tilbage är även den en utmärkt filmblogg som riktar sig mot exploitation. Jack är även så ambitiös att han startat en fantastisk blogg som enbart ägnar sig åt asiatiska (eller mest filippinska) krigsfilmer! When the Vietnam War raged... in the Philippines heter den.

Detta är väl mina huvudbloggar just nu, men det finns andra bekanta och familjemedlemmar som jag läser regelbundet också. Mer om dem i ett senare inlägg.

Själv tycker jag väl min blogg är lite väl splittrad för att enbart kunna kallas en filmblogg, även om det är det jag vill att den ska vara. Men jag har så svårt att låta bli andra ämnen. Vi får väl se om jag lyckas finslipa min image så småningom.