torsdag, januari 08, 2009

Recension: Aces Goes Places 4

I dagarna har jag funderat på att sätta ihop en tio i topplista över mina absoluta favoritfilmer från asian (då hade jag dock tänkt räkna bort asiatisk monsterfilm eftersom de skulle ta över hela listan) och jag har verkligen försökt vifta bort Aces Goes Places 4 från listan. Men den sitter där den sitter, det är bortom all räddning! Det är en av mina absoluta Kines-filmer!

King Kong (Sam Hui) befinner sig på Nya Zeeland och ska förvandlas till en superman genom att ligga under en kristall (eller vad et nu är för något), men givetvis går allt åt skogen och terrorister attackerar forskningslabbet - gott om blodiga squibs och fighting. King Kong flyr tillsammans med hans wannabe-flickvän till Hong Kong där han letar upp sin gamle polarem Hong Kong-polisen Baldy (Karl Maka) som just befinner sig i en hockey-match mot Interpol! Det går våldsamt till och det blir inte bättre av att skurkarna har hittat dit också, vilket urartar en vild fight i omklädningsrummet (plus några skönt låga bögskämt) som i sin tur orsakar en kidnappning som i sin tur lurar tillbaka våra hjältar till Nya Zeeland... och därmellan är det gott om jakten, fighting och slapstick!

Alltså, tempot i Aces 4 är extremt. Det är inte mycket till story, men karaktärerna är så tokigt charmiga och humorn fungerar faktiskt väldigt bra, att tiden rinner iväg. Denna gjordes 1986 så Jackie Chan-febern var stor, vilket innebär att fighterna och stuntsen försöker slå Jackies filmer. Det lyckas nästan och det är grymma scener som bara kineser kan hitta på! Det blir båt och helikopter-jakt, biljakt, flygplansstunts (som resulterar i en riktig olycka, som finns med i filmen), en hissnande scen där Baldys son hänger utanför en skyskrapa och mycket mer. Allt är grymt snyggt och välproducerat också. Det känns lite underligt att det är Ringo Lam som regisserat, då det är väldigt långt från hans stil.

Fightingen blir aldrig lika rapp som i Jackie Chan-filmerna, men det är ändå bra och det är gott om galna scener då kineserna flyger in och landar i hårda föremål. Humorn är till för humorns skull och det finns ingen direkt logik i scenerna. En klassiker är när Baldy lurar i sin fru att deras son skjutit honom på riktigt med hennes tjänstevapen (hon är polischef), allt för att få henne att förlåta hans dumheter.

Under hockey-matchen så spelas lagledarna av åldringarna Tak-Hing Kwan och Kien Shih, båda väldigt roliga. Namnen kanske inte säger så mycket, men när man vet att båda har varit med i oräkneliga Wong Fei Hung-filmer så blir det extra roligt när de i filmens sista film börjar Kung Fu-posera och Wong Fei Hung-ledmotivet börjar dunka på i bakgrunden. Briljant!

Skurken är bisarrt nog Ronald Lacey, skådespelaren själv. När de frågar honom vem han är så säger han bara "Har ni sett Indiana Jones? Heil Hitler!" och visar sin sönderbrända hand!

Aces Goes Places 4 (eller Mad Mission 4 som den också heter) är en perfekt actionkomedi och är helt klart en av mina favoriter.