söndag, januari 25, 2009

Recension: Alien From The Deep (1989)

Alien From The Deep är en sådan där liten rulle som aldrig brukar vara speciellt ansedd, och efter att ha dykt upp på svensk VHS under Atlantics kärleksfulla ansvar så dog den väl totalt hos genrefansen där ute. Själv har jag varit stolt ägaren av den tyska DVDn i ett par år nu och jag ser om den då och då, bara för att påminna mig om att den faktiskt är riktigt underhållande.

Några Greenpeaceare hamnar på en ön där ett stort otrevligt bolag dumpar radioaktiv avfall ner i en vulkan! Våra hjältar filmar det hela, men blir upptäckta och tvingas fly. Jane (Marina Giulia Cavalli), initiativtagaren till det hela är den enda som kommer undan och flyr ut i djungeln. Hon blir räddad av en ormfångare, givetvis en gentleman från LA, och får hjälp av honom att frita sin kameraman från den onde Kovacks (Charles Napier) våld.

Av en (ganska absurd) ren slump så verkar en meteorit, eller nåt okänt i alla fall, slå ner i den närliggande sjön och ut ur den kommer en gigantisk utomjording som raskt börjar döda folk med sin enorma klo!!!

Visst, fånig handling som tusan, men förutom det så är det en mycket typisk Antonio Margheriti-film: miniatyrer, explosioner och en skäggig Luciano Pigozzi. Ja, miniatyrerna har alltid varit Margheritis trademark och som vanligt är de riktigt bra och förstörs snyggt i våldsamma explosioner.

Utomjordningen själv är en bjässe. Ibland verkar den faktiskt vara byggt i naturlig storlek och hålls uppe med vajrar och ibland känns det som en marionettdocka som svajar lite oroväckande när den ska röra sig. Men den ser ganska cool ut, i alla fall när man bara ser klon eller när den står still. Det är en del gore också slem också, vilket man inte ser så ofta i en film av denna regissören, men det är ganska blodigt och välgjort.

Margheriti är också en av de få regissörerna som kan få Filippinerna att se snyggt ut med vackra vyer. Han har en otrolig känsla för detaljer och verkar fylla varje bild med intressanta föremål, konstiga knappar, knotiga träd och mystiska växter. En sann visuell regissör som tyvärr är ganska underskattad inom genrevärlden.

Inget mästerverk, men gillar ni Corman-aktiga monsterfilmer med lite gore och många explosioner så är Alien From The Deep något för er!