lördag, januari 24, 2009

Recension: Blood Dolls (1999)

Okey! Jag lovar! Detta blir den sista Charles Band-rullen på ett tag nu. Jag har ändå slut på hans filmer... tror jag i alla fall, och jag känner sug efter att se något annat än mördardockor nu. Blood Dolls brukar väl anses vara den sista av hans mer uppskattade filmer, innan han helt gick ner sig i träsket av filmer som ingen vill se.

Jack Maturin spelar Virgil Travis, en extremt execentrisk miljardär med ett huvud stort som en citron, ett kvinnligt gothband som (frivilliga?) fångar i en bur, en djupt religös livvakt/butler med clown-maskering och en arg skäggig dvärg. Det kan tilläggas att han också förvandlat tre personer till onda mördardockor. Vad annars, det är trots allt en film regisserad av Charles Band.

Dockorna, en asiatiska kvinna en muskel-skinhead och en sjuttiotalspimp, är till för att döda folk som han inte gillar och som har förstört för honom i livet. De främsta målen är ett par andra affärsmän/miljardärer som också konkurrerar med honom. Men vad han inte räknar med är att frugan till en av männen han vill döda egentligen är hjärnan bakom allt och också vill ta makten - ÖVER VÄRLDEN!

Blood Dolls är sannerligen en udda film. Den är snygg som tusan, har en del blod och är relativt välspelad och rolig, främst från karaktärsveteraner som Nicolas Worth, William Paul Burns och Warren Draper. Handlingen är närmast surrealistisk och det är egentligen inte skräck eller thriller, utan mer en svart komedi. Dockorna har heller inga framträdande roller, utan är mer avancerade biroller utan att egentligen spela någon roll i handlingen.

Band, som regisserar för en gång skull, gör ett bra jobb och gjuter in gott med udda stämning i bilder och musikval. Den blir drömlik, och eftersom filmen presenterar två alternativa slut så känns det extra märkligt. Personligen gillar jag det andra slutet bättre, som är lyckligt - och på det sättet betydligt mer ondare och roligare.

Helt ok underhållning, men klarar ni inte Band och hans mördardockor så ska ni nog se nåt annat.