lördag, januari 10, 2009

Recension: The Land Unknown (1957)

The Land Unknown är av någon anledning inte någon av de mer ansedda dinosaurie-filmerna där ute, men gillar man Kevin Connors äventyrsrullar med Doug McClure så lär man gilla den här. Budgeten är uppenbarligen inte allt för hög, men den har ett enormt snyggt foto, några snygga monster och en hjältinna som svimmar konstant!

Skådespelaren och stuntmannen Jock Mahoney spelar den hjältemodige Harold 'Hal' Roberts. Tillsammans med den fagra, men småtuffa, Margaret 'Maggie' Hathaway (Shirley Patterson) och två kollegor så ska han utforska de varma delarna av Antarktis. Tyvärr så hamnar de i en storm med helikopoterna och hamnar i de riktigt heta delarna! Det är en dinosaurie-dal komplett med en stirrande argsint T-Rex samt några jätteödlor - både land och vattenbaserade.

Eftersom helikoptern gått sönder är de strandsatta på detta märkliga ställe. Men tur i oturen så visar det sig att det finns fler överlevanden där, nämligen den lätt ostabile Dr. Carl Hunter (Henry Brandon) som störtade där med tre kollegor tio år innan. Nu är han en avancerad dino-jägaren! Han är den ende som vet vart det andra helikopter-vraket är någonstans... och för att visa vägen så vill han ha Maggie!!!

Åh, detta är en förtjustande liten film. Budgeten är toklåg, men jag gillar när man skiter i budgetfrågan och försöker genomföra scenerna ändå. Så det är gott om coola miljöer, en snubbe i dinosarie-kostym (som absolut inte är realistisk, men som är effektiv) och bra med spänning. Jag trodde aldrig dessutom att riktiga ödlor kunde fungera som dinosaurier, men de två som förekommer här är riktigt underhållande och genom att fota dem i slow-mo så har de den rätta tyngden. Alla nämner tyranosaurusen, men det finns en till gummidinosaurie som lever i vattnet som är riktigt cool. För att inte tala om den monster-aktiga köttätande plantan med tentakler!

Liksom många andra filmer från den här tiden och i den här budgetskala så förekommer det en del stock footage, men i det här fallet är det mest från diverse båtar och miljöerna innan dino-landet. Dessutom fungerar detta material ganska bra.

Trevligt film som tusan. Så är det.