söndag, januari 18, 2009

Recension: Nemesis (1993)

Kan det vara så att Nemesis var den första amerikanska filmen att kopiera stilen från heroic bloodshed-genren som John Woo mer eller mindre skapade själv i Hong Kong under åttiotalet? Jag misstänker det, men jag misstänker också att Albert Pyun är så intelligent och nyskapande själv att han inte kopiera stilen fullt ut - bara större delen av handlingen.

Olivier Gruner spelar Alex Rain, Los Angeles-snut och numera till hälften cyborg efter en väldigt våldsamt möte med några skurkar. Efter att ha rehabiliterat sig i Baja, New America, så dras han in ofrivilligt - han har en bomb inopererad i sig och har tre dagar på sig att genomföra uppdraget - i att försöka leta reda på Jared, hans före detta kollega som smugglar information.

Det visar sig dock att allt inte är så solklart. Cyborgs har börjat kopiera och ta över människor och Jared är den enda som har en lista på alla ledande cyborgs. Deras mål är att utrota människorna och ta över världen!

Nemesis känns som en korsning mellan Hong Kong-action, Terminator, RoboCop, film noir, djungelaction, Blade Runner och en hyfsad dos drama. Fast det senare är inte så tydligt, men det är väl invävt mellan actionscenerna. Pyun verkar ha haft en extermt tydlig plan för sin film och det känns genomtänkt och extremt stiliserat. Dialogen är cool och fåordig, Gruner växlar från riktigt bra till ganska töntig, men fungerar till största delen utmärkt. Efter sig har han han skådisar som Tim Thomerson och Brion James, vilka är toppen och verkar ha kul som ondingarna.

Actionscenerna är, för sin budgetskala, helt vansinniga. Det är tokigt mycket gnistregn och squibs, riktigt jävla feta explosioner och snygg slow-motion. De är inte ett dugg realistiska, utan övergår till ren tecknad film då kulorna sliter sönder väggar och höjdpunkten är väl när Gruner skjuter sig igenom fyra våningars golv! Detta är en av nittiotalets finaste actionfilmer och de håller ruggigt bra än idag.

Manuset crediteras till en dam vid namn Rebecca Charles och hon har gjort ett bra jobb att smälta samma alla klyschor till något som känns ganska fräscht. Det förekommer en del nakna män dessutom, och av någon anledning så har många män kvinnliga namn och tvärtom.

En liten actionklassiker som förtjänar en fet special edition tycker jag. Det släpptes en directors cut på VHS en gång i tiden som jag bra gärna skulle vilja se och givetvis så saknas det en riktig widescreen-utgåva av den här filmen också. Men den är sevärd hur som helst. Go get it boy!