onsdag, januari 07, 2009

Recension: The Trojan Horse (1961)

När man är sjuk, som jag nu varit sedan snart en vecka tillbaka, så är det svårt att hålla på filmerna man alltid velat sett till ett perfekt ögonblick. The Trojan Horse hade jag tänkt spara, men i tristessen här i hemmet så fanns det inget val att se denna klassiska peplum. Sedan tidigare så har jag skrivit om två andra filmversioner av samma historia, samt uppföljaren till just denna.

Förutom uppföljaren, som bara var ok, så har denna helt klart sina fördelar jämfört med Helen Of Troy och Troy. De filmerna har också sina fördelar, men överlag är ingen perfekt. Här har vi alla fall Steve Reeves som Aeneas, John Drew Barrymore som Ulysses, Arturo Dominici som Achilles, Edy Vessel som Helen och Warner Bentivegna som Paris. En hyfsat kompetent cast, speciellt Steve och Warner som verkligen lyckas förmedla en otrevlig stämning mellan varandra.

Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig blivit klok på Troja-sagan. Vem som är god, vem som är ond, vem som ligger med vem och vem som vill döda vem och varför? Ingen av filmatiseringarna är speciellt tydliga, men alla karaktärer är trots allt väldigt intressanta och väl formade för att skapa intriger. Här har man skalat bort lite onödig intrig och börjar med att Hector släpas omkring utanför Trojas murar för att sedan fortsätta i hyfsat vanlig ordning med alla andra delarna av historien. Fast givetvis, eftersom det är Steve Reeves som är med, så har man slängt in ett riktigt bra slagsmål där mellan samt lite vagn-racing och en - tycker jag - mer invecklad och tillkrånglad variant över hur man överlämnar hästrackarna till Troja.

Här har vi också återigen en dyrare film. Den är fullspäckad med statistscener, för det mesta riktigt stora och svulstiga kulisser och en absurd mängd action i andra halvan av filmen. Jag tror vi har tre och en fjärdedels fältslag mot slutet till exempel! Det är inte speciellt våldsamt när det gäller blod och detaljer, men det är bra filmat och full fart hela tiden. Reeves är en toktigt bra actionskådis och hade han slagit igenom på åttiotalet så hade han lätt slagits mot Schwarznegger, Stallone och de andra biffgubbarna när det gäller box office-succér och popularitet.

The Trojan Horse är en perfekt äventyrsfilm med bra skådisar och spektakulär action. Absolut en av de bästa och mest seriösa peplums som gjorts!

P.S. Den tyska DVDn är det enda släppet som är värt att ha kan tilläggas. Bilden är inte perfekt, men den fungerar bra och är i korrekt ratio.