måndag, februari 23, 2009

Mäns våld mot kvinnor


Nu vet vi alla att det finns många fullständigt genomvidriga kvinnor där ute, men tyvärr är det så att sådana män verkar finnas i oerhört mycket mer mängder. Läser om Toni Alldén som uppenbarligen sköt Carolin och hur han försöker skylla ifrån sig trots att han uppenbarligen sköt kvinnan två gånger, varav en gång i huvudet. Varför han överhuvudtaget slet med henne med våld vet vi inte ännu, men kanske var det hans manlighet som fick sig en törn när Carolin inte ville debattera eller låta sig förföras av en gammal gubbjävel.

Det där med manligheten... hur känsligt är inte det egentligen? Livet har varit fullt med macho-män som med våld och hot har fått igenom sin vilja. I alla fall för en stund, sedan har de fallit till marken som de känslomässiga vrak de egentligen är. Även om det sägs, och det tror jag på, att det är yngre män som lever farligast så finns det ett enormt mörkertal med män som slår sina fruar, flickvänner, pojkvänner, barn eller de som de anser ska kontrolleras.

I vår familj har det funnits några såna "män" (det är svårt att kalla dem för män då de snarare beter sig som... apor). Harry till exempel, som hotade att döda mig när jag var sju-åtta år. Det var det sista jag hörde av honom, men historierna om hans terror lever kvar än idag. "Pappa L", som jag kallar honom, finns också kvar. Han slog sina barn och betedde sig riktigt otrevligt. Vilket de flesta verkar tycka om honom än idag.

Men båda spelade lika oskyldiga. De kan inte stå för att de är så mentalt svaga att de hotat och slagit personer som är väldigt långt ifrån deras egen storlek.

Jag tror att Carolin blev offer för en missriktad manlighet. Hon sade emot gubben, han klarade inte av en sådan dissning och dödade henne.

Jag tror vi är många som blir äcklade av denna formen av beteende. Jag pratar inte om dödandet, för det är väl självklart att vi inte gillar, men den nedlåtande attityden mot kvinnor som detta trots allt kommer från.