lördag, februari 21, 2009

Recension: Bland bockar i Bangkok (1976)

Studio S är tillbaka med ännu en Siggi Götz-klassiker, nämligen uppföljaren till den legendariska Utan trosor i Tyrolen: Bland bockar i Bangkok. Det rör sig alltså om närmast barnvänliga gladporrfilmer utan "porr" så att säga. Bara några guppande bröst, lite håriga tyska rövar och en otrolig mängt spring-i-dörrar-intriger.

Filmen börjar med lite subtil humor då byns borgmästare Ploderer (Willy Harlander) tillsammans med byns professionella kåtbock Toni (Jürgen Schilling) stjäl klockkläppen från den övernitiska prästen Greifmann (Franz Muxeneder) eftersom det är olagligt att föra oväsen före 0800 på en söndag. Sedan får vi reda på att Ploderer och Toni har lyckats lura kommunalfullmäktige att de ska resa runt i trakterna och försöka sälja in byns öl - men egentligen har de bokat en resa till Bangkok för någon veckans "gökande" och supande.

Greifmann listar ut detta och åker också till Bangkok för att övervaka våra hjältar, och genast går det snätt. Toni blir genast förföljd av en tokig homosexuell man med skarf (Werner Röglin), Greifmann visar sig ha en identisk kopia som jobbar som tjuv och Ploderer och Toni försöker arbeta sig igenom alla bordeller och massageinstitut de kan se...

Visst, tysk sex-komedi är nog inte för alla. Men klarar man av samma humor som Åsa-Nisse i kombination med väldigt mycket naket så är det här den rätta filmen att välja när man är uttråkad. Och det är precis min stil av buskis och allmänna dumheter. Humorn är riktigt primitiv, fördomar är det gott om och det mesta går ut på att någon kvinna ska visa brösten - eller Jürgen Schilling att visa sin bak. Skådespelarna är faktiskt överlag riktigt bra, speciellt Franz Muxeneder i dubbelroller som präst och tjuv. Riktigt bra och rolig insats. Men å andra sidan ska man tänka på att de flesta som medverkar är erkända, flitligt anlitade tyska skådisar som inte direkt är några nybörjare. Men de thailändare som har roller verkar mest förbryllade, och det skulle jag också vara som thailändare om jag var med i en film med tuttar, präst-slapstick och svettiga, håriga och tjocka tyskar.

En annan mysfaktor med filmen är de fantastiska sjuttiotalsbilderna från Bangkok. Bara det gör filmen till ett historiskt dokument. Dessutom är det läckert filmat mitt bland förvånade stadsbor som gärna tittar in i kameran och undrar vad som pågår, men det är äkta i alla fall - och grymt coolt.

Kombinationen Thailand och tysk sex-komedi är riktigt lyckad, trot eller ej.