lördag, februari 21, 2009

Recension: Cyclops (2008)

Man vet att det är garanterat underhållning när Roger Corman producerar en film med titeln Cyclops. Han vet vad som behövs för att behålla intresset i en exploitationfilm: gore, action, manus med få döda punkter och lite mer gore. Samt givetvis minst en känd skådis på dekis. I detta fallet är det Eric Roberts som kejsaren Tiberius som får problem då en cyklop härjar i hans rike!

Givetvis rör det sig om en "Sci-Fi Channel Original" och det är utan tvekan en av de mest solida och spektakulära produktionerna de senaste åren. Den talanglöse skådespelaren Kevin Stapleton spelar Marcus, en hård romersk militär som får till uppgift att fånga in cyklopen. Men tyvärr går det lite illa och monstret tar sig loss och dödar lite folk, samt att Marcus är lite för kaxig för sitt eget bästa... så han degraderas till gladiator och tvingas tävla i Tiberis kommande gladiator-spel.

Men istället för lejon och andra hungriga rovdjur så har nu kejsaren cyklopen! Och cyklopen fullkomligen älskar att slita itu människor och äta upp dem! En perfekt motståndare mot gladiatorerna alltså, och ett bra recept på publiksuccé!

Corman och hans fru Julie, som är producenterna, hade lyckan att kunna få använda kulisser, kläder och rekvisita från miniserien Spartacus, och det för att filmen ser riktigt påkostat ut. Ja, för att vara en Sci-Fi Channel-rulle i alla fall. Det är fläskiga torg, många statister, en arena, tempel och gott om romerska soldater och svärd. Som det ska vara.

Handlingen är väl inget att orda om. Den fungerar men har inget orginellt över sig. Men regissören Declan O'Brien har ett bra sinne för det visuella och gör manuset intressantare än vad det är och utnyttjar kulisserna bra. Något som han lyckas riktigt bra med är att infoga cyklopen i actionscener och miljöer, och man köper den trots att den är uppenbart väldigt datoranimerad. Men man har gett animationen någon form av plastig gummi-artad look så att det nästan ser ut som ett datoranimerat gummimonster.

Som grädde på moset så blir det också gott om blod och lemlästningar. Cyklopen älskar att slita armar och huvudet av folk, och lämnar efter sig många sönderslitna kroppar. Mycket av splattereffekterna är gjorda digitalt, men det är helt okey gjort och det är kul och kreativt.

En solid och välgjord monsterrulle som jag tror ni kommer att gilla.