lördag, februari 07, 2009

Recension: Death Wish 3 (1985)

Ettan var ett rått och intelligent mästerverk om hämnd. Tvåan var en enormt exploativ uppföljare som slutade med att Bronson tittar ut på storstaden med seriemördar-blick. I trean är det KRIG! Death Wish 3 är den enormt underhållande, våldsamma och asballa drömfortsättningen. Paul Kersey har här blivit en Rambofierad Dirty Harry som fullkomligen, och bokstavligen, slaktar en hel stadsdel. Kan det egentligen bli bättre?

När Kersey kommer fram till New Yorks brutalaste stadsdel har hans gamle vän, Charley, redan blivit brutalt misshandlad och dör i hans famn. Det sista han hasplar ur sig är "Ta hand om mina saker" och sedan går han han in i det eviga drömriket. Kersey bestämmer sig, givetvis, för att ta reda vem mördarna är men hinner inte speciellt långt förrän han blir gripen av polisen och själv anklagad för mordet.

Men det visar sig att Shriker, chefssnuten (spelad av den fantastiske Ed Lauter) är en fan av Kersey kommer med ett förslag:

"I don't like creeps any more than you do. But I can't do anything about them. See, I'm a cop. But you, you shoot 'em."

Så plötsligt blir Kersey inhyrd att ta hand om alla otäcka gängmedlemmar som våldtar, plundrar, mördar och fular sig fram i kvarteren. Till sin hjälp får han den åldrade och tjocke krigsveteranen Bennett Cross (Martin Balsam) och sedan börjar slakten. Först mjukstart där Kersey använder sig av lite lockbeten (bland annat går han ut mitt i natten och köper en glass, samtidigt som han viftar med en Nikon-kamera) och sedan med hjälp av en antik kulspruta!!!

Detta är en fantastisk film. Detta är den mest italienska amerikanska actionfilmen som gjorts. Regisserad av en britten Michael Winner. Det är nästan så att den går över dumhetsgränsen, och det var också sista gången en missnöjd Bronson jobbade med den dekadente Winner. Det jag gillar, precis som i tvåan, är att Kersey inte analyserar alls. Han bara bygger fällor mekaniskt, han skjuter folk ingenting och har inget emot att spränga stadsdelen i luften mot slutet trots att säkert dussintals oskyldiga dör i kravallerna. Kersey just don't give a shit!

Som vanligt när det gäller Winner så verkar det mesta vara filmat på plats, och det är riktiga hus som sprängs och brinner. Det känns inte som om det är många kulisser i den här filmen. Lägenheterna är trånga och lite magert ljussatta, som det kan vara i "riktiga" miljöer. Men det ökar bara street-stämningen. Som vanligt är actionscenerna utmärkta och det förekommer många coola stunts och shootouts, och stundtals ser det ut som om stuntmännen riskerar liv och lem för att göra coola fall ner för hus.

Death Wish 3 är en höjdpunkt från 1985, långt borta från pudelfrisyrer och axelvaddar på hjältarna (det bjuder skurkarna på istället). Tål att ses om hur många gånger som helst.