fredag, februari 06, 2009

Recension: The Seventh Victim (1943)


Detta var mitt första möte med Val Lewton (iofs såg jag Cat People som barn, men jag kommer inte ihåg ett skit av den) och vilket möte sedan. Historien som utspelar sig i The Seventh Victim är ovanligt modern Kim Hunter är övertygande som den naiva systern som beger sig till storstaden New York för att leta rätt på sin försvunna storasyster, den framgångsrika skönhetsalongägarinnan Jacqueline Gibson (Jean Brooks).

Det dröjer givetvis inte länge förrän både hon och de nya vänner hon får anar att något är riktigt skumt. Alla verkar inblandade i försvinnandet, och alla verkar dessutom veta något som de inte vill avslöja. Från den nya ägaren av skönhetsalongen till mannen som påstår sig vara kär i Jacqueline...

Eftersom många av er säkert inte sett filmen så vill jag inte avslöja något av handlingen, förutom att den är - för sin tid - väldigt orginell och svårt att förutsäga. Regissören är Mark Robson, en kompetent kille som jag egentligen mest känner från påkostade Hollywood-filmer utan personlighet. Här har han, givetvis med Val Lewtons vakande ögon, fått till en kuslig, stämningsfull thriller för lite pengar. Skådespelarna är givetvis utmärkta, även om Jean Brooks sticker ut som den plågade Jacqueline.

Detaljerna är många, och allt vävs långsamt ihop till det chockerande och ovanliga slutet. Det finns så mycket djup, dubbla meningar och intelligens i manus att jag faktiskt blev riktigt förvånad. Att den var bra hade jag inga tveksamheter om innan jag såg den, men att den var så stark och orginell var en överraskning. Detta är film noir med en twist, samma vändningar och karaktärer som i många andra rullar från den här tiden, men ack så mycket bättre genomfört.



Några scener är så bra att det är vansinnigt, bland annat ett kort möte med en döende kvinna och en scen där en kvinna sitter i en fåtölj och ska tvingas med psykologi att dricka ett glas gift. En annan scen som sticker ut är en riktigt läskig mörk korridor som två karaktärer måste gå in i...

The Seventh Victim är ett mästerverk och ett måste för filmälskaren.