lördag, februari 14, 2009

Recension: The St. Valentine's Day Massacre (1967)

Visst hade det inte varit speciellt orginellt om jag valde att recensera My Bloody Valentine en dag som denna? Jag såg den nämligen häromdagen och det är en riktigt solid film, speciellt oklippt. Men det hade varit för fantasilöst att skriva om den så istället riktar jag min uppmärksamhet mot Roger Cormans The St. Valentine's Day Massacre, vilket är en av Cormans få studiofilmer. Men han gjorde sitt jobb väl!

Filmen är egentligen en väldigt rak skildring av händelserna som ledde fram till den berömda massaker av gangster som Al Capone beställde på tjugotalet. Vi får följa hur en ganska ostadig Capone (spelad av Jason Robards) och en mer självsäker George "Bugs" Moran (Ralph Meeker, lika lysande som vanligt) försöker spela ut varandra genom att ta över varandras affärer, infiltrera och luras. Andra karaktärer är Peter Gusenberg (George Seagal), ett trevligt svin som gärna slår sin flickvän (och hon slår tillbaka ska tilläggas) och hans bror, den brutale Frank Gusenberg (David Canary). Då och då så får vi se flashbacks till vad som hänt tidigare, oftast olika attacker och mord.

Detta är verkligen en lysande film. Corman, som det geni han är, lyckades genomföra filmen tvåhundratusen dollar under budget, och får samtidigt filmen att se ut som en riktigt påkostad studiofilm. Det är läckra gatumiljöer, bilar och kostymer från tjugotalet, det är gott om action och har en fantastisk cast av karaktärsskådisar. Egentligen skulle Orson Welles spela Capone, men filmbolaget tyckte han skulle bli för jobbig, och det blev Robards istället. Robarts är ett udda val för Capone, men han sätter verkligen tänderna i rollen och gör det bra. Det är även kul att se gullgossen George Seagal i en roll som drygt svin! I mindre roller ser vi även John Agar, Bruce Dern, Jack Nicholson och Dick Miller.

Tänk om Corman hade gjort en flytt till studiofilmer? Han var redan en fantastisk filmskapare och hade han kunnat få någon frihet så kunde han ha blivit en av de största. Men Corman behövde sin frihet och regisserade faktiskt bara några till filmer efter detta, och fortsatte att producera som sin egen med full kontroll. Något som han gör än idag, och det är vi glada för. Vilken kille.

The St. Valentine's Day Massacre är en höjdare, en av de bästa och coolaste gangsterfilmer jag sett och den rekommenderar utan någon tvekan.