lördag, mars 21, 2009

Barnens Världskarta


Gregory tog kort på den här reklamskylten idag. Det är för Rädda Barnen och det är ett riktigt bra koncept (klicka gärna på bilden så kan ni ta en närmare titt). För tyvärr är det så att endast i tjugofyra länder är det förbjudet med barnmisshandel. Ja, det innebär även för er där ute som rycker era barn i örat, ger dem en liten örfil då och då, nyper och hotar - ni är brottslingar.

Jag har själv aldrig blivit utsatt för våld på det sättet, och det är jag glad över. Mina föräldrar var kloka och intelligenta nog att förstå att med våld, vilken form det än är, så kommer man inte speciellt långt - och det är helt oacceptabelt att uppfostra barn med våld.

Själv har jag sett en del av mina kamrater och barndomsbekanta blivit misshandlade av sina föräldrar. Redan då, som barn, så blev jag så äcklad över vad de vuxna gjorde att jag svor på att aldrig förlåta sådana personer. Hade jag bevittnat något liknande idag så hade jag garanterat polisanmält idioterna och förstört deras liv för evigt.

Hellre ett liv utan föräldrar än ett liv med sådana som slår en tror jag. Föräldrar är - vilket få accepterar - ersättningsbara, och ingen förtjänar ondskefulla föräldrar. Det där med blodsban är bara trams.

Livet är viktigare än vem man är släkt med i många fall.