tisdag, mars 17, 2009

David Byrne var fantastisk!


Jag önskar jag redan nu kunde lägga upp lite av bilderna som G tog under konserten, eftersom jag så gärna vill dela med mig av hur bra den var. David Byrne var på topphumör och fick snabbt med sig hela publiken - som till slut stod upp mellan raderna och dansade.

På scenen var det full fart, mycket humor och nästan performance-artat stundtals när hans tre dansare drog med sig både kören och David själv i bisarra och coola dansnummer. Det blev egentligen med Talking Heads, bara ett spår från My life in the bush of ghosts (som blev extra coolt då David imiterade röstsamplingarna från orginalversionen) och några få låtar från han och Brian Enos senaste (småtrista) platta. De lät bättre live än på skiva, mindre gubbiga och mer fart i.

Något som uppskattades var att karln verkligen hade komponerat showen så att den bara blev bättre och mer medryckande hela tiden. Han sparade Once in a lifetime, Burning down the house och Life during wartime tills slutet och rev ner jubel på jubel.

David och hans kollegor blir inropade och gjorde extranummer fyra gånger i rad. Inte illa alls. En fenomenal konsert och en kväll som kändes perfekt.

Och ja, kulturchefens make var där, precis som på The Residents konserten. Och jag kan bekräfta att det var hans dotter och ingen annan ;)

Tack för mig och god natt!