onsdag, mars 11, 2009

Gnällmageddon


Det hände igen i morse. Ja, det händer nästan varje gång jag åker pendeltåg (inte tunnelbana av någon anledning, kanske på grund av att det är mindre tråkigt). Jag lyssnar alltid på musik när jag går utanför dörren, och jag anser att man ska lyssna på musik högt. Ser ingen poäng att man måste anstränga sig för att höra musiken. Jag har ett par rejäla Sennheiser-lurar som jag älskar och det läcker säkert ut något ur dessa när musiken kör på.

Och det händer ALLTID att någon som sitter i närheten börjar gunga huvudet i takt till musiken. Eller fötterna eller någon annan lem. De tittar oftast på sin kompis och ler, som om de faktiskt tror att jag inte ser dem eller att jag inte förstår att musiken kan höras ut. Hur man överhuvudtaget kan tycka en sådan sysselsättning är rolig är helt oförklarlig. Jag antar att de bara vill dumförklara sig själv på något sätt.

Vad gnällig jag låter nu. Jag blir inte eller upprörd, utan snarare så är det ett irritationsmoment. Folk är alltså mer korkade än vad man kan tro.

Sedan har vi det här med att se film med folk. Har de inte sett filmen så lyckas de STÄNDIGT förlora koncentrationen precis när något intressant eller viktigt ska hända. De kollar precis ett SMS, pratar med någon, tar en rökpaus eller något annat ovidkommande precis när det kommer en viktig twist i handlingen, ett chockerande avslöjande, en cool splattereffekt eller något annat som kräver totalt uppmärksamhet. Då måste man påpeka detta subtilt, kanske genom en neutral kommentar till sig själv som gör att ens filmpartner förstår att nu händer det något. Själv brukar jag dra till med "Ojoj..." eller "Nu händer det grejor..." - fast som om jag säger det till mig själv.

Tyvärr innebär det också att man så smått hypat det fantastiska som ska hända och då faller det naturligtvis platt för den andre som tittar.

Och när vi ändå igång, vem fan lät någon designa denna scat-influerade förpackning till ICA's kakao? Gick designen inte igenom någon form av utvärdering på vägen? Men den bidrar i alla fall till att man köper en godare kakao :)