måndag, mars 09, 2009

Mina tio svenska favoritfilmer!


Oj, det här är svårt. Men jag ska försöka med att sammanställa mina favoriter inom svensk film. Som vanligt utan inbördes ordning. Problemet är väl att jag inte är speciellt förtjust i svensk film och det mesta som produceras och har producerats är väldigt mediokert. Men naturligtvis finns det undantag.

En Kärlekshistoria
- Kanske den enda på listan som är helt perfekt, från skådespeleri, manus, foto och regi. Jag kan personligen inte hitta något som är fel på den och förvånas än idag hur sjukt naturliga skådespelarna och dialogen är. Det är som att se en dokumentärfilm, fast i spelfilmsformat. Jag är ingen större fantast av kärlekshistorier, men den här är så äkta och så intelligent att jag har svårt att värja mig.

Mannen på Taket
- Jag har skrivit om den många gånger och det är en rulle som blir bättre och bättre. Den har allt som jag vill ha med en film (förutom gummimonster) och trots en ganska ojämnt skådespelarensemble så känns det extremt autentiskt. Det bästa med den är att man bjuds på någon timmes tokbra drama, för att sedan bjudas på spänning i en timme till. Dessutom action, squibs och världens bästa Carl-Gustaf Lindstedt.

Thriller - En Grym Film
- Hypad exploitation som faktiskt är riktigt bra och har en konstnärligt integritet, i alla fall stundtals. Förutom att den är vacker som få, så lyckas den även slå oss i ansikten med knutnäven i några obehagliga scener. B-action och slowmotion blir det massor av och ett klassiskt spagettiwestern-influerat slut.

Mannekäng i Rött
- Egentligen så kanske Damen i Svart eller Vita Frun komma här, men denna vulkan av färger är så läcker och så banbrytande att den helt enkelt måste ha tjänat som inspiration för Maria Bava några år senare. Lite småseg, och humorn har åldrats, men snygga set-pieces, läskiga smygarscener och ett välskrivet manus gör detta till en deckare i världsklass.

Yngsjömordet
- Ännu en Arne Mattsson-film och kanske hans bästa. Dramatisering av ett känt mordfall och det är nog bara Arne som kunde få till klassiskt svenskt bondedrama i kombination med en effektivt thriller. Filmen stoltserar även med kanske Sveriges första grafiska halshuggning. Varför ingen gett ut den här på DVD är en skam.

The Ninja Mission
- Givetvis, Sveriges enda riktiga berömda actionfilm (dvs en film som drivs framåt av actionsekvenser) som faktiskt håller bra än idag. Den är skabbig och stundtals ful, men har också otroligt snygga och stämningsfulla scener. Våldet är sanslöst och slår mycket av det internationella på den tiden. Jag älskar den.

Mannen från Mallorca
- Smart och välskriven snutthriller som brukar komma i skymundan bakom Mannen på taket och I Lagens Namn. Själv tycker jag det helt klart är bland det bästa man kan se av svensk åttiotalsfilm och nästan, men bara nästan, i klass med Widerbergs andra polisrulle.

Resan till Melonia
- Har man inte sett Per Åhlins film så bör man göra. Det är samhällssatir när den är som vassast och roligast, men samtidigt har den en skönt barnslig och värmande humor. Den lille poeten som är lite ringrostig på morgonen med sina poem är en höjdpunkt.

Och efter Skymning Kommer Mörker...
- Obskyr film och lite ojämn, men fortfarande en av de märkligaste och coolaste svenska filmern jag sett. I praktiken en svensk seriemördarthriller á la Lynch och Cronenberg, fast med premiär långt innan alla liknande filmer fick berömmelse. Surrealistiskt, brutal och cool som fan.

Flicka och Hyacinter
- Hasse Ekman är Sveriges mest underskattade regissör tillsammans med Arne Mattsson, men visade gång på gång vilket geni han var. Det här nyskapande och enormt välskrivna dramat kanske är lite förutsägbarare idag, men på sin tid genialt och fortfarande lyckas den beröra. Karl-Arne Holmstens schlager-sångaren är min favorit. Man undrar vem det är han driver med?

Det blev tio filmer ändå! Jag skulle säkert kunna gräva upp mer, Bergman kanske - men det valet är så trist... Så, vad gillar ni för svenska filmer?