söndag, mars 22, 2009

Och när jag slöt ögonen såg jag röda samurajer komma emot mig


Det är en av mina starkaste barndomsminne. Jag vet inte hur gammal jag kan ha varit, men det var inte många år och jag hade ännu inte sett en massa inspirerande filmer. Jag minns hur jag slöt ögonen och skulle studera dessa färger och mönster som ibland kan dyka upp där i mörkret bakom ögonlocken. Men istället blev jag vettskrämd.

Jag kunde se en röd massa röra sig våldsamt framåt emot mig. Till slut ser jag att det är flera personer på hästar, samurajer uppfattade jag det som. De hade höjda svärd och aggressiva ansikten, allt formade av röda konturer mot svart bakgrund - exakt som ovan. De rider emot mig och precis när de är några meter ifrån så blir jag så rädd att jag öppnar ögonen. Tyvärr.

Försöker hitta tillbaka till samurajerna, men när jag stänger ögonen är det bara samma färger och mönster som jag alltid brukar se. Jag har aldrig lyckats se samurajerna igen, men jag har i alla fall hoppet kvar.