måndag, mars 16, 2009

Plötsligt blev jag sugen på att filma igen

Men sedan så spolade jag igenom Farligt Förflutet och tappade lusten lika snabbt som den kom. Visade lite vänner, bekanta och släktingar för Gregory och var själv nyfiken på hur den såg ut efter alla dessa år (tror det var nio år sedan vi spelade in den) och blev naturligtvis lika bedrövad som vanligt. Det är verkligen rent skräp, men det är läskigt hur en film som i alla fall hade kunnat bli lite dumunderhållning blev SÅ trist och usel.

Visst, det är roligt att ha morsan förevigad i en liten roll. Även mina bröder, mig själv, min brorsdotter, vänner från Östersund och några gamla Mats Helge-veteraner - men det är nog det enda filmen duger till så här i efterhand. Den är inte ens rolig. Skådisarna varierar från hyfsat till uselt. Iofs var det en regissör som inte kunde regissera sig ur en våt papperspåse, men något borde han ha fått till. Den hade blivit roligare om man hade inkluderat actionscenen utanför strippklubben, komplett med squibs, slow-motion shootings och en bilkrash! Men regissören tog bort den eftersom den gjorde filmen mindre seriös - som om filmen överhuvudtaget hade någon underhållning att erbjuda.

En av de avancerade statisterna, som spelar Fredrik Dolks henchmen, mördade någon en tid efter denna filmen. Undrar om jag har kvar de urklippen någonstans? Vet inte om det var samma person som samlade på knogjärn och visade upp delar av sin samling på inspelningen!

Nej, jag tror jag tappade intresset för att jobba professionellt med film i och med min första "riktiga" film. Allt efteråt var budgetlösa, ambitiösa indie-filmer och det är nog det jag vill bli ihågkommen för - bra som dåliga. Men Farligt Förflutet är verkligen en film som jag inte har kvar på min CV längre.