söndag, mars 29, 2009

Recension: Amazons and Supermen (1975)

Uppenbarligen blev Battle of the Amazons en stor succé och det dröjde bara nåt år innan vår hjälte Alfonso Brescia var tillbaka med extremt gott humör och serverade Amazons and Supermen! Denna gången blandade hans Spencer/Hill-humor, peplum, superhjältar, martial arts och lite blaxploitation för den goda sakens skull. Kan det egentligen bli bättre?

Aldo Canti spelar Aru, som ärver jobbet som Darma, en påhittade eldgud som funnits i trakten i runt fyrahundra år. Han är dock lite mer actionbetonad än sina gamla kollegor och drar gärna ut på äventyr och slåss och pussar på flickor. Guden Darma är beskyddare av ett litet samhälle som nu är hotat av våra favorit-amazoner.

Aru får veta att det är två andra superkillar i närheten, den överstarke afrikanske Moog (Marc Hannibal) och kung fu-kinesen Chung (Hua Yueh). Båda är två glada killar som gärna slåss med rövare och flörtar med flickorna.

Aru lurar dem till samhället med löftet om evigt liv, men först måste de hjälpa honom att för en gångs besegra de barbariska amazon-kvinnorna! Det kan alltså inte bli annat än... Super-human feats of strength! Super-thrilling deeds of daring! Super-fantastic conquests of adventure!

Brescia slog sig ihop med Shaw Brothers för det här äventyret och där av Hua Yueh i en av huvudrollerna. Det var säkert en god tanke eftersom budgeten verkar vara lite högre än den förra filmen och det är tonvis med fånig action. Svagheten är egentligen att den är menad som en komedi och har roliga musiksnuttar, tokskojiga ljudeffekter och slapstick här och var. Men kan man överleva det så har man en fenomenalt trashrulle att se fram emot. Aldo Canti var en talangfull stuntman som gjorde roller då och då (han gjorde senare renodlad turk-action mot Cüneyt Arkin i Süpermenler från 1979), men på grund av att han var kopplad till maffian så mördades han i början av nittiotalet. Hua Yueh var en av Shaw Brothers stora stjärnor och det är märkligt att se honom i en sådan här film, men han verkar ha kul. Marc Hannibal, som spelar Moog (enligt rollistan, men jag tycker de säger Mu hela tiden) var föredetta stjärna i Harlem Globetrotters och spelade också in ett par album av varierande kvalité.

Säga vad man vill om regissören, men han verkade gilla att trixa ihop roliga actionscener. Här har vi som vanligt tonvis med stunts (jag undrar hur många hästar som for illa under den här inspelningen för övrigt), gott om studsmatte-akrobatik, svärdsfäktning och kung fu. Dessutom så introducerar han primitiva granater, eldsprutande tanks gjorda av trä och massor av annat kul.

Det är alltså ingen högkvalitativ film, men den är galet underhållande och känns som ett ärligt försökt från alla inblandade att ha riktigt kul. Det smittar av sig ska ni veta.

Är ni sugna på att se den så har den ganska nyligen kommit ut i en remastrad version i Tyskland, i anamorfisk 2.35:1. Den ser ruggigt bra ut och ett köp rekommenderar jag varmt.