torsdag, mars 26, 2009

Recension: Bay of Blood (1971)

Mario Bava var 57 år när Bay of Blood kom ut, och det känns verkligen inte som en film av en såpass gammal man. Stilen, humorn, våldet, budskapet känns som om det vore skapat av en ung regissör med edge. Men Mario var mästaren, vilket få kan förneka, och denna filmen är en av mina absoluta favoriter i hans filmografi.

I korthet kan man säga att det handlar om ett antal giriga människor som alla stryker omkring i ett naturskönt området och mördar varandra. Redan den stämningsfulla inledningsscenen sätter tonen när en gammal dam i rullstol blir mördad och strax därefter stryker även mördaren med på grund av en annan mördare. Som en kortlek med bara jokrar så bläddrar vi sedan genom ett galleri av svin, cyniker och mördare - som en efter än själv råkar illa ut på diverse blodiga och brutala sätt...

Bava går hårt ut och detta är en film som egentligen inte kan räknas som giallo, slasher eller skräck. Jag skulle vilja säga att det helt enkelt är en svart komedi med drag av dessa genrer. Skillnaden är att budskapet, som går helt i naturens linje, är starkt och ofrånkomligt. Människan är bland det värsta som naturen kan råka ut för. Dessa människor kämpar verkligen för att förstöra och tjäna pengar, men i slutändan så skiter det sig genom att naturen tar till det mest oskyldiga som finns... Stor ironi helt enkelt.

Men givetvis är det inte bara budskap och smart dialog. Detta är också utan tvekan Mario Bavas blodigaste film och det tillhör faktiskt en av de mest grafiska italienska genrefilmerna från sjuttiotalet, speciellt inom mysteriegenren. Carlo Rambaldi har trollat med den lilla budgeten och fått till ett antal groteskt coola splattereffekter, från machete i ansiktet, halsavskärning, halshuggning, spetsningar och allmänna knivhugg. Det är riktigt nasty stundtals. Det går verkligen våldsamt till och man känner också att karaktärerna förtjänar sitt öde. Det senare är väl något som kan skrämma bort tittare, eftersom det är svårt att identifera sig med någon karaktär, men å andra sidan så speglar det mänskligheten så bra ändå.

Njuta Films har gett ut en mycket fin version av filmen. Med tanke på att den till en stor del utspelar sig på natten och i skuggor så är det klara färger, bra svärta och en skarp print. Ni som vet hur duktig fotograf Mario Bava var kan också föreställa er hur vackert det blir i den här filmen, som ändå är betydligt mer realistiskt filmad än vissa av hans andra filmer. Ljudet är, faktiskt, bra - men är lågt. Dock långt ifrån så lågt som det varit på andra släpp och det är inga problem att höra vad folk säger och dialogen drunknar inte i musik och ljudeffekter. Något som gör den här utgåvan extra köpvärd är den utmärkta intervjun med Lamberto Bava som berättar detaljerat och ärligt om filmen och om sin fars karriär.

Bay of Blood är ett mästerverk och det är fan i mig på tiden att vi svenskar fick ett DVD-släpp av den! Tack Njuta!