tisdag, mars 03, 2009

Recension: The Curse of King Tut's Tomb (2006)

Casper Van Dien spelar Danny Freemont, en äventyrlig arkeolog som är på jakt efter sin stora dröm: Tutankhamons grav. Men det är han knappast inte ensam om, utan den onda organisationen Hellfire Council smyger hela tiden i bakgrunden. Ledaren är Nathan Cairns, spelad av Malcolm McDowell som knappt reser sig från sin stol under hela filmen, men den verkliga fienden är den galne professorn Morgan Sinclair (Jonathan Hyde) som gör allt för att bräcka Danny och stjäla hans fynd.

Sinclair vill ha tag i graven eftersom den ska ge honom en ohygglig makt att ta över världen, eftersom där också finns en fruktansvärt elak demon som Sinclair kan styra med hjälp av fyra ihopmonterade stenar som bildar en helig amulett. Danny tänker inte riktigt så långt, utan vill bara bli en erkänd arkeolog. Med sig på äventyret har han ett gäng glada killar, några tokiga australiensare och fängelsekunder - samt givetvis den vackra Dr. Azelia Barakat (Leonor Varela) som han givetvis kärar ner sig i...

The Curse of King Tut's Tomb är alltså en miniserie regisserad av vår favorit Russell Mulcahy, och även om den knappast kommer att räknas till hans främsta verk så är det tre timmar skön matinéeunderhållning för nästa hela familjen. Mulcahy får som vanligt filmen att bli riktigt snygg och där manuset inte riktigt räcker till så smetar han ut med läckra övernaturliga visioner och fina kameraåkningar. Miljöerna är fina och överlag riktigt bra, från Kairos trånga gränder till graven själv - men de digitala effekterna är ganska primitiva, på Sci-Fi Channel-nivå. Men det gör inte så mycket då man uppenbarligen insett att man ändå inte kommer att kunna få det perfekt och hoppas på att tittarna har lite fantasi.

Snyggast är, trots att allt inte håller, graven samt den visionen av helvetet som dyker upp. Det är helt enkelt inspelad i ett stort stenbrott, men så där musikvideosläckert som bara Mulcahy kan få till. Det finns en del monster också, först och främst kanske demonen - som också blir en massa smådemoner som flyger omkring och attackerar folk. En jätteorm gör också en gästroll, men är med på tok för lite.

Casper Van Dien har alltid varit en favorit hos mig, även om han inte är någon briljant skådis. Dock så har han den där ärtiga och underhållande looken och är perfekt att spela lätt omoraliska hjältar. Filmen är för övrigt inspelad i Indien, och det kan man inte tro förrän man ser alla indiska namn i eftertexterna.

Trevlig bagatell helt enkelt.