torsdag, mars 26, 2009

Recension: Nomad (2005)

Jay Hernandez, Jason Scott Lee och Mark Dacascos i Kazakhstans första episka mastodontfilm! Ja, det är sant. Nomad kom 2005 och försvann ganska fort, men är ändå ett väldigt ambitiöst och vackert 40 miljoner dollars-projekt medproducerad av Milos Forman och regisserad av fullblodsryssen Sergei Bodrov.

Jason Scott Lee spelar Oraz, en vis fightare som räddar Kazakhstans framtida ledare i ett överfall. Det är givetvis bara en baby, men han tar denne under sitt beskydd och tränar honom och sex stycken unga män till att bli de bästa krigarna någonsin. Två av den växer upp och spelar av Kuno Becker och Jay Hernandez, som naturligtvis måste bli kära i samma fina goa bondflicka. Men några onda... araber, eller vad det nu ska förställa, vill ta över detta fantastiska bergsland och inleder en invasion. Den värsta av dem alla är Sharish, spelad av en utmärkt Mark Dacascos, som mest av allt vill döda de unga männen... De har dessutom importerat det senaste vapnet från europa, kanoner och krut - och de använder alla medel för att ta över Kazakhstan!

Varenda spänn syns i filmen, och förutom att den blir lite corny med den engelska dubbingen samt givetvis att Mark Dacascos, Jay Hernandez och Mark Dacascos spelar ledande roller. Ingen av dem är dåliga skådisar, men det är ett filmsammanhang som är obekant för de tre. Men i alla fall. Det är stora fläskiga vyer, fantastiska kläder och en del snygga kulisser. Actionscenerna är oftast väldigt välgjorda och våldsamma, utan att bli direkt blodiga.

Nackdelen är att det stora slaget som sker på slutet är ganska kort. Det är påkostat och maffigt, men pågår i alla fall tio minuter för lite. Som om man plötsligt fått för sig att det är fult med för mycket action på slutet och måste fokusera mer på kärlek, drama och sånt trams. Men det är bra det som är.

I alla fall en schyst liten mastodontfilm med bra action, men som kunde ha varit bättre.