söndag, mars 22, 2009

Regression

Tänk om vi faktiskt har levat andra liv än det vi lever nu? Tänk om något annat förflutet har påverkat den vi är idag? Som naturlig skeptiker så kan jag inte säga att jag tror på något, men tanken på att ha blivit återfödd från ett annat öde är ganska kul.

Det som egentligen talar mest emot människors upptäckande av sina tidigare liv är väl att de alltid visar sig vara någon speciell. Som om det hela bara är en medveten/ej medveten fantasi om vem de skulle vilja leka.

Nu generaliserar jag kanske, men alla verkar ha varit en häxa, kunglighet, erövrare, blivit halshuggen av en indisk sektledare osv osv. Det ska vara något speciellt, något unikt. Som om pengarna för en regression vore bortkastade om det inte vore något spännande som avslöjades.

Jag hade tyckt det vore mer realistiskt om någon fann att han hade varit revisor Jansson som dog i sömnen 1973 eller en vanlig bonde som slavade med sin egen åker under fyrtio är för att sedan dö av flunsan. Varför hör vi inte mer om sådana liv? Kanske inget spännade, men någon måste ha levat dem, eller hur?

Jag tror jag skulle vilja testa på en regression någon gång för att se vad mitt undermedvetna kokar ihop. Bara det kanske skulle ge lite självinsikt...