måndag, mars 30, 2009

Samlare

Jag har två dagar denna månaden tagit ledigt i samband med en helg för att kunna ta det lite lugnt. Tyvärr är det så att när man väl lyckats slappna av på en söndag så är det dags för arbete igen nästa dag, och nu har jag helt enkelt lyckats slappna av... och förbli avslappnad. Att stänga av jobbet är bland det bästa man kan göra, speciellt för oss som anser att jobbet inte är det viktigaste i livet.

Gick igenom igenom det alldeles för stora arkiv av papper jag har. Det rör sig om foton, tidningsurklipp, böcker, häften och allt där mellan. Det måste röra sig om hundratals tidningsurklipp, egocentriskt nog sånt som har med mig själv och min familj och vänner att göra. Någon gång ska jag gå igenom dem och kanske försöka mig på en katalogisering. Hittade även två anteckningsböcker från åttiotalet där jag skrev upp varje bok jag läste som barn, komplett med slutdatum och sidantal. På bokfronten är det mycket mystik och pseudo-vetenskap, som jag gillar. Jag har en hyfsad samling Von Däniken-böcker till exempel. En karl som jag inte tror på, men som var en hejare på att snickra ihop underhållande böcker.

Jag är väl en typisk samlare antar jag. Jag gillar att kunna gå tillbaka och bläddra och kolla i min samlingar. Som barn, som de flesta barn antar jag, så samlade jag hårt också. Av någon anledning så hade jag massor av filmstjärnebilder, något som kidsen samlade på ungefär 20-30 år tidigare. När jag började samla på film som hade jag filmerna katalogiserade i ett papperskartotek.

Men nu är jag för bekväm av mig. Skulle aldrig ens gå i närheten av ett klumpigt kartotek. Det räcker bra med DVD Aficinado.

Något annat jag grävde upp var också en mängd affischer. En del indie-produktioner som jag själv deltagit i på något sätt men även en finsk affisch för Jess Francos Jack The Ripper! :) Mitt signerade Charles Bronson-foto fanns också där, likaså brevet från Umberto Lenzi och vykortet från Enzo G. Castellari. Michael Sopkiws hälsning på en tygservett ska jag också rama in någon gång. Någonstans har jag också två Keoma-affischer. En gigantisk som jag ska försöka rama ni och en mindre som Enzo G. Castellari skickade till mig. Han har även låtit sin polare Franco Nero signera den. Snällt av honom. Jag ska försöka fotografera dessa någon gång.

Nä, solen skiner ute och en ny vecka har börjat. Dags för en smörgås.