tisdag, april 14, 2009

Är du en mat-realist?


När jag och Anneli var dekadenta i fredags så togs frågan om mat-realister upp. Jag kommer inte ihåg vart hon fått det ifrån, men jag vill bara säga att jag absolut inte är någon mat-realist. Vad är då en mat-realist? Studera följande punkter:

Du är inte en mat-realist om du...

* ... lagar, till exempel, pasta med köttfärssås och får en hink köttfärssås kvar efteråt.

* ... finner att pastan högst räcker till en halv normal måltid, trots att du hade tänkt dig minst tre.

* ... har gäster på besök och antingen lagar alldeles för lite mat, eller för mycket.


Det handlar alltså om det svåra handikappet att inte kunna avgöra hur mycket mat du lagar. Själv är jag notorisk mat-orealist och äger inte förmågan att laga köttfärssås i lagom mängd. Det blir aldrig för lite, men jag lovar dig att jag kan fylla badkaret med sås efteråt. Exakt samma problem hade en gammal polare till mig, Glenn, som lyckades koka en tékopp pasta och två liter sås vid varje tillfälle. Alltid en spännande fördelning vid matbordet.

Vissa har svårt att bedöma mängden ingredienser vid matlagning och jag föreslår att vi får namnet "Matorealisiker" eller något annat som är lätt att komma ihåg.