fredag, april 17, 2009

Livet går vidare för alla utom antipiraterna

.... även om det troligen blir en fällande.

Det senare alternativet kommer att förstärka fildelningen ännu mer, effektiva anonymiseringstjänster (jag har själv en sådan nu) och den giriga och efterblivna "underhållnings"-branschen kommer att gå ner sig i inakutell teknik och åsikter som hör hemma i nazi-tyskland. Fansen och samlarna kommer alltid att köpa och stödja, men genom att etablera en "vi och dem"-taktik mot köparna där ute så tror jag att många kommer att börja tanka ner mer. I ren protest.

Själv blir jag förbannad när jag möts av filmbolagens hånfulla varningsfilmer när jag knäpper på min senast inköpta dvd. Ska jag, som just sponsat bolaget med pengar, få en spark i ansiktet? Det är underligt.

Personligen lägger jag i snitt 50000-60000:- på dvds, bio och musik varje år. Det mesta går på dvds givetvis. Lägg sedan till mellan 5000-10000:- på konserter. Faktum är att jag kräver tacksamhet från filmbolagen för att jag köper deras produkter. De mindre dvd-bolagen har en trogen fanbase och har alltid kontakt med sina fans, medan Warner, Universal och de andra jättarna fnyser oss i ansiktet och förväntar oss att vi ska köpa produkter utan någon kritik. Det är så att de förtjänar att bli nedladdade faktiskt. Själv rycker jag på axlarna åt jättarnas "problem". De har sig själv att skylla.

En friande dom hade varit perfekt, inte bara på grund av absurditeten i åtalet, utan också att underhållningsindustrin tvingas se sig om efter alternativa distributionsformer. Musik-jättarna kanske slutar tar 200 spänn för en CD och det blir lättare och mer praktiskt att ladda ner film lagligt. Kanske skapar många filmare och musiker egna kanaler där vi kan betala dem direkt utan att riskera att bolagsdirektörerna får pengar till sina nya sportbilar. Jag stödjer ju helst artisterna, utan någon form av mellanhand. För mellanhänderna förtjänar sällan sin inkomst, i fall inte i den stora industrin som styrs av ett fåtal bolag.

Nä, inget kommer att förändras vid en fällande dom. Pirate Bay kommer att finnas kvar, Svenne Banan där ute kommer att fortsätta ladda ner eftersom det inte finns något vettigare alternativ.

Livet går vidare för alla utom antipiraterna.

Länkar: Aftonbladet Expressen DN SVD

Förresten, det har gått så bra hittills, så fortsätt gärna att tanka Katakömbi och Termodynamikens Sjunde Lag på Pirate Bay. Gratis är gott :)