tisdag, april 07, 2009

Min morfar


Kortet är taget 1990 och min morfar var i full fart, trots åldern. Han dog för nio år sedan. Tyvärr måste jag säga att minnena börjar bleka, och speciellt då jag inte träffade honom de sista åren. Jag har aldrig varit någon släktmänniska och jag har svårt att se då någon blir sämre och förlorar den där lystern. Alltid något att skylla på. Men jag tyckte mycket om honom och jag tror han tyckte mycket om mig.

Här nedan ser ni morfar och mormor, också 1990. Mormor är still going strong strong och är nittioett år. Jag har alltid sett upp till deras förhållande och deras relation till varandra. Visst hade de nog svårigheter som alla andra par, men under alla år - genom alla bilder - så ser de så innerligt kära ut. Jag beundrar det, och jag avundas det. Men jag hoppas att jag får uppleva något sådant själv.



Morfar var sjöman och givetvis gjorde han militärtjänsten på havet också, och se hur stilig han var i sin uniform! Var alla män stiliga på den tiden? Det känns som om det finns en framtidstro i den blicken och det kaxiga leendet. Undrar om han ens kunde föreställa sig sitt kommande liv?



Fick tag i en till bild på morfar, eller Odd som han hette. Året är 1951 och han är trendigt klädd, fast ändå i arbetstagen. Han ser lite ut som en ung Bergman här, fast det beror nog mer på baskern. Jag förstår att mormor blev kär i honom - och han i henne, någon dag ska jag visa lite bilder från hennes ungdom och hur otroligt söt hon var - vilket hon fortfarande är ska tilläggas.