måndag, april 13, 2009

Recension: Alexander the Great (1964)

Här har vi något ganska bortglömt, TV-piloten för Alexander the Great, en äventyrsserie med William Shatner som Alexander och Adam West som hans kompis Cleander! Inspelad i Utah, vilket gör att den hela tiden ser ut som en western och med den utmärkte noir-regissören Phil Karlson bakom kameran. Piloten ansågs inte vara bra nog och lades på hyllan tills att både Shatners och Wests karriärer var på topp några år senare i och med Star Trek och Batman. Så, är den så dålig som det säg då? Nej. Istället är det en ganska snygg och välgjord femtio minuter lång film som aldrig hinner bli tråkig. Rekvisitan är välgjord och Phil Karlson ser till att uttnyttja de feta vyerna till storslagna bilder.

William Shatner är pumpad och blond som Alexander och verkar tro han är en cowboy. Inte dåligt alls, men inte hans främsta roll direkt. I en mindre roll ser vi Adam West, och det känns som om hans karaktär skulle fått större utrymme om det blivit en serie av det. I övriga roller ser vi en imponerande trio: John Cassavetes, Joseph Cotten och Simon Oakland. Så även om dialogen är farligt nära såpa-poesi så bärs den upp av ett gäng färgstarka skådisar.

Det bästa är dock actionscenerna där Phil Karlson faktiskt visar sig vara en riktig talang. Stunten är vilda och slagsmålen intensiva. I det stora fältslaget på slutet så har man använt sig av arkivmaterial från någon annan film och det är riktigt snygga bilder med ännu vildare stunts och större mass-scener. Detta är inget mästerverk men kunden ha blivit en kul bagatell till TV-serie och piloten håller än för oss som gillar svärd & sandaler.