måndag, april 06, 2009

Recension: The Cavern (2005)

År 2005 kom inte mindre än tre stycken grottfilmer. Den bästa av dem är givetvis The Descent och The Cave är en kul monsterrulle. The Cavern, eller "WIthIN" som orginaltiteln är, smögs också ut till en mängd sågningar. Är den så illa då? Nä, inte direkt. Men å andra sidan så rör det sig knappast om något mästerverk heller.

Ett gäng grottentusiaster har begett sig till översta asien, någonstans på gränsen mellan den ryska tundran och de asiatiska bergen. De har upptäckt ett okänt grottsystem och ska bli de första att utforska denna mystiska plats. Gannon (Mustafa Shakir) är den självklara ledaren och spelar jämnt tuff, men lider av skuldkänslor efter att indirekt orsakat sin förra flickväns död i en annan grotta. Med sig har de också Ambrose (Danny Jacobs) som ska skriva en bok om det hela och som påstår sig vara en van klättrare.

Efter bara en kort stund nere i den djupa grottan så blir en av deras assistententer brutalt dödad av något i mörkret, och det visar sig att någon har kapat repet och dödat deras kontaktperson på ytan - som i sin tur blir itusliten och dumpad nere i grottan. Magnetismen i grottan gör att batterierna i deras lampor blir allt svagare och samtidigt så blir de jagade en efter en av något väldigt blodtörstigt där nere...

Regissören Olatunde Osunsanmi har fått till en charmig liten rulle med väldigt små medel. Det känns som de har spelat in allt i äkta grottor och det är oftast väldigt klaustrofobiskt, mörkt och svettigt. Det blir lite gore och blod och trots den enkla tekniken så är filmen ganska snygg, om än lite rörig när det är dags för lite jakter och spänning. Egentligen så känner jag mig ganska likgiltig efter att ha sett den, vilket naturligtvis är dåligt. Den gick snabbt att se igenom, hade det standardiserade dystra slutet, och erbjöd inget nytt.

För att vara en lågbudgetfilm, filmad digital och med riktiga newbisar som skådisar så är den i alla fall ok och var värd de trettio kronor jag lade ut på den.