torsdag, april 16, 2009

Recension: Frankenstein 2000 (1991)

Joe D'Amato slog till med en sista "riktig" film innan han helt gav upp och bara regisserade porrfilmer, nämligen den under lång tid väldigt obskyra Frankenstein 2000. Nu är den inte så obskyr längre och finns för 25 kr på Darkdisc, men är den verkligen värd en sådan ohygglig summa? ;)

Donald O'Brien spelar Ric, en gammal boxare som numera är byfåne/orginal i ett litet tyskt (tror jag) samhälle. Han är omtyckt av de flesta och han är verkligen en godhjärtat gammal man. En familj som han står extra nära är Georgia (Cinzia Monreale) och hennes lilla son. Georgia är begåvad med telekinesi, det vill säga att kunna förflytta föremål med sina tankar, men bara små ting. I samhället så stryker det omkring ett jobbigt gäng också och det dröjer inte länge förrän de bryter sig in hos henne, våldtar och sedan slår henne halvt ihjäl. Ric får skulden för det hela, och för att ingen sedan ska skvallra så hänger man honom i sin cell. Georgia ligger själv i koma och kan inget säga.

Men i ett experiment att få henne att vakna upp, genom att koppla ihop henne med Ric (!!!), så blir deras kontakt ännu större och när han väl har dött senare så börjar hon styra hans lik undermedvetet på en hämndfärd genom det lugna samhället! Så med öppnad skalle (lägligt nog ihopsydd över pannan med några klamrar), svart kostym och grå tröja så börjar Ric, likt Frankensteins monster, döda de skyldiga!

Ja ni, detta är ingen bra film. Det är en timme och trettio minuter som är ganska händelselösa, men på grund av att D'Amato faktiskt är en hyfsad regissör och bra fotograf så genomlider man detta med hälsan någorlunda i behåll. Donald O'Brien är gammal och skröplig och haltar ganska rejält av en tidigare olycka, men är också den ende i hela filmen som gör en hyfsat bra insats. I och för sig är det inte mycket arbete för honom förutom i den första halvtimmen, sedan är han inlåst (= borta från handlingen i en halvtimme), död en stund och sedan klampar han mest omkring och dödar folk lite oinspirerat. Maurice Poli spelar stadens giriga affärsman har har tillräckligt med erfarenhet för att bli kul också.

De övriga skådisarna är faktiskt bland de sämsta jag någonsin sett i en film. Det kan bero på dubbingen eller något annat, men dessa klarar knappt av att säga en enda replik. Underliga pauseringar, blanka ansikten och ja, rent ut sagt usla skådisar. Goret som förekommer är kul, men väldigt illa genomfört. Kanske världshistoriens mest overkliga huvudkrossning och en halshuggning som är som hämtat från en parodi. Men mordscenerna är inte tråkiga i alla fall.

Filmens underligaste scen är på ett nazi-disco där nazisterna har maskerad. En brud är till exempel utklädd till en väckarklocka, samtidigt som hakkors svajar överallt i bild. Underligt, sunkigt och lite smaklöst. Men det är därför vi kollar på skräpfilm, och det är i alla fall bättre än Tillfällig fru sökes.

Den är helt klart värd 25 kr, och det är utmärkt kvalité på dvdn. Så vill ni komplettera er eurokult-hylla eller samling av D'Amato-filmer så är det väl ingen som kan stoppa er antar jag?