lördag, april 18, 2009

Recension: Hercules (1983) & The Adventures of Hercules (1985)

Så har jag äntligen fått se Luigi Cozzis två Hercules-filmer med Lou Ferrigno i titelrollen. Efter allt skit jag hört om båda filmerna så visade sig detta vara extremt trevliga äventyrsfilmer med en viss gnutta humor, mycket monster och en löjligt biffad Lou Ferrigno! Handlingarna är riktigt tunna och är egentligen bara ursäkt för att visa en massa action och äventyr, så jag hoppar över någon detaljerad analys av händelseförloppet.

Vad vi däremot får se i den första filmen är Hercules när han kastar ut en björn i världsrymden (efter först ha brottats lite med den givetvis), samt Zeus som står på månen med långt vitt skägg och vräker ur sig mumbojumo. Skurkarna skickar dessutom ut tre stora mekaniska monster efter Hercules: en gigantisk insekt, en tredhövdad drake och en Centaur! Allt detta är inramat med en Mario Bava-stiliserad fantasy-värld och ett Star Wars-inspirerat slutslagsmål där Hercules och skurken battlar loss med svärd ute på en brygga ovanför en vulkan! Det hela avslutas med att en stad förstörs.

I tvåan, där uppenbarligen kuliss-budgeten skurits ner rejält, så är det ungefär en monsterfight var tionde minut: varulv (eller vad det nu är?), slemfolket, lysande väggmänniskor, medusan i form av en jätteskorpion, ett eldmonster och en animerad (!!!) slutuppgörelse med Hercules och skurken Minos (som för övrigt, liksom i ettan, spelas av William Berger) som är grymt cool - främst för att det är en fantastisk hyllning till King Kong! Minos förvandlas nämligen till en dinosaurie och Hercules blir Kong!

Det är rent idiot-trams, men faktum är att det flyter på bra och stundtals är ganska välgjort. Cozzi är ambitiös med det visuella trots en låg budget och presenterar fantasifulla mattepaintings, stop-motion och full fart hela tiden. Gillar man Starcrash så bör man gilla dessa Hercules-filmer.