söndag, april 12, 2009

Recension: Macabro (1980)

Lamberto Bavas officiella regidebut Macabro är sannerligen en udda film. Den är absolut inte kommersiell och är snarare ett mörkt, makabert drama som skulle kunna passa i en double feature tillsammans med Joe D'Amatos Beyond Darkness.

Bernice Stegers spelar Jane Baker, en kvinna med en enorm otur. När hon precis är och möter sin älskare Fred (!!!) så dränker hennes dotter sin lillebror och ringer och berättar att en olycka har skett. Jane och Fred beger sig iväg snabbt som tusan, men råkar ut för en bilolycka där Fred blir halshuggen. Av chocken så hamnar Jane på en psykatrisk klinik. Ett år senare kommer hon ut och flyttar in i sitt gamla hideout, där hon brukade träffa Fred. Hyresvärden Robert (Stanko Molnar) är en ung man, blind och jobbar som blåsinstrument-reperatör. Robert är också väldigt kär i sin hyresgäst, men anar oråd då en okänd man kommer på besök på kvällarna... och detta trots att ingen uppenbarligen äntrar huset. Samtidigt så börjar Janes lilla dotter snoka runt huset, och Jane blir bara galnare... och galnare... och mer galen!

Nä, speciellt kommersiell är den inte. Det är dock en mycket intressant och udda debut från en regissör som är grymt ojämn. Att helt frångå sin fars klassiska visuella stil och helt undvika att göra en standard-thriller som säkert hade varit mer klokt vid den här tidpunkten i hans karriär. Det måste dock sägas att den är grymt ojämn och egentligen är det nästan allt utanför huset som aldrig känns sådär jättetajt, mer som utfyllnad runt det som är riktigt intressant.

De skådisar som utmärker sig är givetvis Bernice Stegers och Stanko Molknar, som har en intressant kemi ihop. Även flickan som spelar den lilla dottern är skönt wacko! Eftersom filmen stegras och blir bisarrare hela tiden så förväntar man sig ett normalt slut. Och det får vi, nästan... för sedan slänger Bava in den knasigaste twisten någonsin, som hämtat från en italiensk skräckis från 1988 och regisserad av Mattei, Bianchi eller Lenzi. Det vill säga helt ologiskt, vansinnigt och ganska korkat.

Those crazy italians!