fredag, april 17, 2009

Recension: Maciste contro i cacciatori di teste (1960)

Den är egentligen mer känd under titeln Colossus and the Headhunters, men jag känner mig tvungen att recensera den under orginaltiteln då det på något sätt känns värdigare. Jag hade inte hört mycket gott om denna obskyra peplum, men slog till då jag kände att jag behövde äga den spanska dvdn.

Kirk Morris (en av de få italienska stjärnorna inom genren, Adriano Bellini var hans riktiga namn) spelar Maciste som i inledningen på filmen räddar en del av befolkningen på en ö när den går under i en fruktansvärd katastrof. De paddlar vidare och hamnar på en stor ö som för tillfället styrs av den onde Kermes (Frank Leroy) och hans gäng med huvudjägare. I skogarna gömmer sig den fredliga ursprungsbefolkningen och dess drottning Moana (Corinne Capri) och det dröjer inte länge förrän Maciste och hans vänner blir involverade i intrigerna på ön...

Som ni ser en standard-peplum som trots allt sticker ut av några anledningar:

* Kirk Morris, som både är en snygg och kompetent hjälte som vet hur man vräker frigolitstenar och undviker gummisvärd.

* Ett manus som faktiskt inte har en enda död sekund.

* Peplumhistoriens sämsta "sexiga" dans.

Dessutom så kör filmen igång på högvarv med en schyst frigolit-jordbävning som var så spektakulär i sin enkelhet att jag trodde jag av misstag hade börjat kolla på slutet av filmen. Det är hög bodycount och roliga effekter. Regissören Guido Malatesta är duktig på actionscenerna och det blir två större battles senare som faktiskt är riktigt kul och snygga och har små enkla grafiska gore-effekter som pil genom huvud och liknande. Den obligatoriska dansen är helt vansinnigt dålig och det ser ut som om damen i fråga improviserade den på plats eller nåt. Som en påtänd apa. Men kul.

Väldigt fånig och väldigt cheesy, men ack så kul. Men kanske endast för oss redan frälsta.