söndag, maj 10, 2009

Recension: Hard Gun (1996)

Av alla Tony Jaa-relaterade filmer som släppts på DVD efter Ong Bak så är det nog trots allt Hard Gun som ser bäst ut. Liksom allt annat är den producerad av Pechpanna, med samma skådisar som vanligt och med Panna Rittikrai som skådis/actionkoreograf. Naturligtvis kommer Ong Bak-fansen åter igen bli besvikna eftersom att det inte rör sig om någon stor roll för Jaa och att denna, liksom de andra, är billiga snabbproduktioner inspelad i Isan-området. Nu råkar jag dock uppskatta sådana, märkligt nog.

Panna Rittikrai och Tony Jaa spelar två riktigt elaka skurkar som nära på blir tillfångatagna av polisen. I tumultet så dödas Rittikrais bror och han svär att hämnas på den unge polismannen som avlossade skottet. Polismannen beger sig senare hem till sin by där hans snälle, men alkoholiserade styvfar, också jobbar som polis - som helst sitter och dricker thé. Hans dotter är uttråkad över bylivet och spenderar tiden med att spela bort pengar tillsammans med den tokiga byidioten.

Givetvis blir alla glada när den unge polisen kommer hem (fråga mig inte vad han heter, för som vanligt så är det svårt med namnen i dessa filmer), även om en hustrumisshandlande buse vill hämnas på familjen eftersom de slog ner honom när han misshandlade sin fru. Tillsammans med sitt gäng av loosers så är han hela tiden på jakt efter hämnd.

Samtidigt anländer Rittikrai och Jaa till byn satsar på att utrota hela polismannens familj!

Märklig film. Den håller rent tekniskt en högre klass än de flesta av Pechpannas filmer från den här tiden och tidigare. Regin är hyfsat stabil och det känns genomtänkt och välgjort. Av någon anledning så förändras filmkvalitén under actionscenerna, men jag tror de helt enkelt använde någon billigare filmsort eftersom det antagligen skulle bli många omtagningar. Men det är bara en teori. Den är alltså kompetent. Vad som dock kommer att skrämma bort en del är att den i praktiken består av två delar och action är inte huvudsaken i någon av dem. Den första är ett hårt kriminaldrama, faktiskt riktigt välspelat - speciellt av Rittikrai. Den andra delen är traditionell thailändsk buskis komplett med uppspeedade scener på människor som jagar varandra, slapstick, den tokiga byfånen som beter sig knasigt och lite mer buskis. Sedan ett snäpp familjedrama, fader-och-son-relation och det hela avslutas med några enkla, men riktigt bra fighting-scener mellan polismannen och Jaa. Jaa är som en fjäder och det är otroligt vad han kan göra.

Humorn fungerar inte alltid, men ibland är det ganska kul. Kriminaldramat är mer än godkänt och actionscenerna är kul och våldsamma. Absolut inget mästerverk, men var beredda på att detta inte är någon modern, hip, cool, spektakulär Tony Jaa-rulle som distributören försöker få er att tro.