lördag, september 18, 2010

Att komma ut garderoben en andra gång


Det kändes faktiskt så, att komma ut ur garderoben en andra gång. Inte för att jag någonsin skämts över mitt stöd till de som VERKLIGEN kämpar för jämlikhet och HBT-rättigheter, och inte bara ser det som trendiga ord att slänga sig med på kvällspressens debattsidor.

Efter att ha velat bra länge hur jag skulle lägga min röst - det viktiga var att försöka få till ett regeringsskiften - var det med en lättnad en djup insikt kom till mig: Feministiskt Initiativ är det enda partiet för mig. Personligen har jag inget emot V eller S eller MP (fast de sistnämnda är på gränsen), men de gör misstaget att leta sig närmare och närmare en mer lagom politik. En sådan där politik som inte ska reta upp allt för många, kanske locka över några missnöjda högerspöken.

Alliansen har försökt vinna poäng med populistiska tilltag som meningslösa skattesänkningar (som finansierats genom att sälja ut välfärden) till att - vilket i sig är utmärkt - hjälpa till så att oss homosexuella har fått de rättigheter som vi velat ha så länge. Problemet är bara att dessa rättigheter är något som högern, kanske främst moderaterna, har motarbetade och röstat ner i många, många, många år. Jag är övertygad om att vi hade varit där vi är nu redan i mitten av nittiotalet om det inte vore för de konservativa moderaternas upptåg. KD ska vi inte ens nämna i sammanhanget, då vi mycket väl vet vart vi har dem.

Min röst är alltså inte speciellt lättköpt.

Jag hoppas innerligen, även om jag inte tror det, att Sossarna, Vänstern och MP tar över Sverige i morgon och visar vart skåpet ska stå. Det förtjänar svenskarna.

Men det jag hoppas ännu mer på är att F! tar sig över en procent och på så sätt är ett steg närmare en möjlighet att göra något, att påverka. Om inte så finns vi där vid nästa val igen, och nästa igen. F! arbetar efter den linje, de känslor, den kunskap som jag burit med mig från min mor:

* alla människor är lika värda.
* kvinnor ska vara helt jämlik mannen.
* homo, bi och transexuella ska ha exakt samma rättigheter som heterosexuella.

Efter mina år inom den högervridna frikyrkan så VET jag vad KD och Moderaterna strävar efter, och jag tänker göra allt för att det aldrig ska ske.

Rösta Feministiskt Initiativ och bevara er integritet i röstningen.